SEO mag dan niet een-twee-drie geregeld zijn, het blijft een manier met verschillende voordelen, die jou inspireren om met deze aanpak te starten.
Bovendien krijg je een beter inzicht in de belangrijkste bron voor bezoekers voor veel online bedrijven. Hierdoor kun je altijd besluiten om ermee aan de slag te gaan of je pijlen op andere mediums te richten.
De voordelen zijn praktisch, dat wil zeggen dat je meteen ermee kunt beginnen. Ik zal erbij beschrijven hoe je dit doet.
Je kunt met een SEO een grote business bouwen
1: dankzij SEO komen er gratis bezoekers op je website
Deze bezoekers komen uiteraard niet zomaar op je website. Je moet ervoor content schrijven, maar na het plaatsen van een blog die Google goed genoeg vindt, kunnen er voortdurend bezoekers op je website komen die het blog lezen en vervolgens klant bij je worden. Met andere woorden: je plukt meerdere keren de vruchten van eenmalige werkzaamheden.
Hoe kan ik een blog schrijven dat Google goed genoeg vindt?
Zoek eerst een zoekterm waarop je gevonden wilt worden. Bekijk daarna de concurrenten die ranken voor dit keyword. Wat voor blog hebben ze geschreven? Wat doen ze goed? Wat kan er beter?
Na het beantwoorden van deze vragen kun je een plan maken om een blog te schrijven die completer is. Dit is het recept om Google om te vormen in een doorgeefluik aan gratis bezoekers.
Tip: ambieer altijd om een betere blog te schrijven dan de concurrentie heeft. In het volgende voordeel leg ik uit hoe dit zit.
2: je begrijpt de filosofie van Google, en handelt hiernaar
Iedere dag komen er zoveel blogs bij. Het is onmogelijk voor een mens om deze nieuwe aanwas te controleren. Daarom heeft Google een robot die steeds de blogs leest en beoordeelt. De goede blogs worden geplaatst bij de zoekresultaten van een zoekwoord, en minder goede blogs (in de ogen van Google) worden achterwege gelaten. Google hanteert een soort beoordelingsformulier om de blogs te beoordelen. Aan jou om de criteria niet over te slaan.
Wat wil Google?
Niemand weet exact wat Google wil. Er is wel een richtlijn waarmee contentschrijvers hun blogs opstellen. Hieronder zie je een voorbeeld van deze richtlijn. Doe je voordeel ermee. 😉
3: je leert je doelgroep nog beter kennen
Je moet dus hele goede blogs schrijven om onder de aandacht te komen van je doelgroep. Hiervoor moet je alles weten over je doelgroep. Google geeft je werk daarna een hogere waardering, doordat het perfect aansluit op de zoekintentie. Noodzaak wordt een voordeel.
Gebruik Google om je doelgroep nog beter te leren kennen
Stel je hebt een bedrijf in vakantiehuisjes op Terschelling. Je kunt dankzij Google erachter komen wat voor vragen je doelgroep heeft over het huren van een vakantiehuisje op Terschelling. Vraag aan Google vakantiehuisje Terschelling huren en bekijk de vragen.

Nu ken je jouw doelgroep in een klap nog beter. SEO kent ook makkelijke kanten. 😊
4: je moet jezelf onderscheiden
Als je de content maakt die hetzelfde is als je concurrenten, wordt het lastig om er bovenuit te springen. De oplossing is om content te creëren die zich onderscheidt van de rest.
Hoe kan ik mezelf onderscheiden?
Beschrijf je eigen ervaringen. Niemand kan dezelfde ervaringen na vertellen. Geef je blogs een persoonlijk tintje door bijvoorbeeld te vertellen over jouw journey, de fouten die je hebt gemaakt, hoe je groeide en wanneer je je eerste succes boekte.
5: je wordt een goede schrijver
Het spreekt voor zich dat jouw blogs goed moeten zijn. Slechte blogs worden genegeerd. Goed schrijven is een must. Laat je niet meteen gek maken dat je hetzelfde niveau moet hebben als de bloggers van grote bedrijven en websites. Je groeit daarnaartoe.
Eerst is het schrijven, editen en je skills verbeteren.
Hoe kan ik goed schrijven?
Er is geen gouden formule om goed te schrijven. De enige vereisten zijn talent en de wil om heel veel te oefenen.
Wat je wel kunt doen, is deze tekst over goed schrijven opslaan en het telkens teruglezen.

Herinnering: je kunt ook je blogs laten schrijven door een specialist
6: je krijgt de basis van copywriting onder de knie
Teksten schrijven voor het internet is copywriting, oftewel: het in beweging krijgen van mensen.
Want je wilt dat ze bijvoorbeeld:
- Zich inschrijven voor je nieuwsbrief
- Je product kopen
- Een reactie achterlaten
Daarmee verdien je geld.
Je kunt de basis van copywriting niet negeren. Ze leveren je immers te veel op.
Hoe kan ik de basis van copywriting leren?
Gelukkig plaatsen professionele copywriters video’s online over de basis van copywriting. Deze video speelt in over de basis van copywriting toepassen in blogs.
7: het worden van een autoriteit
Een autoriteit’ website pakt de grootste delen van de markt mee door jaren met SEO bezig zijn. Jouw website pakt dezelfde titel als je continu de juiste dingen doet en je blijft focussen op de lange termijn.
Mensen komen vaak als eerste terecht bij de autoriteit’ website in een markt. Dit doel hebben levert een grote winst op in de toekomst.
Hoe maak ik van mijn website een autoriteit?
Dit is een kwestie van tijd en steeds goede content plaatsen. Google ziet op een gegeven moment hoeveel waarde jij je lezers geeft en laat je positie stijgen in de zoekresultaten. Je hebt dan de titel: autoriteit website.
8: je website groeit voortdurend
Je moet SEO zien als een heftboomeffect: op een gegeven moment stapelen de werkzaamheden zich op, en gaan samen x10 waardoor je winst groeit, er meer bezoekers op je website komen en je rankings stijgen. Dit is niet eenmalig, maar loopt continu door.
Hoe kan ik mijn website sneller laten groeien?
Door geduldig te zijn. Je concurrenten zijn waarschijnlijk al jaren actief en hebben daardoor een hogere autoriteit. Je maakt een inhaalslag met het volgende voordeel.
9: je wordt consistent
Google houdt van consistentie, en het is de manier om het maximale uit SEO te halen.
Want als je iedere week een blog publiceert, heb je er 52 in een jaar, 104 in twee jaar en 156 in jaar 3. Je kunt je voorstellen wat voor resultaten hieruit komen.
Je moet ook wel consistent zijn. Anders haalt de concurrentie je in.
Hoe kan ik consistent bloggen?
Het beste is om een vaste dag en een vast moment in te plannen. Je kweekt een gewoonte waarmee je op de automatische piloot werkt. Daardoor gaat het creëren vanzelf.
10: je kunt alles zelf leren
SEO is niet zo moeilijk dat het onbegonnen werk is. Er wordt daarnaast ook zoveel content gemaakt over SEO dat alles valt te leren met gratis content.
Hoe kan ik het beste SEO leren?
Bekijk video’s, lees blogs en casestudies en start met het werken aan je eigen website. Dit is de formule om SEO helemaal te leren. Je kunt ook een cursus volgen.
Gaat AI SEO vervangen?
Nee, omdat altijd een mens de productie van AI moet controleren. Daardoor blijft er ruimte voor SEO. Er gaan wel dingen veranderen. Income School maakte hierover een goede uitlegvideo.
Boek ik snel resultaten met SEO?
Nee. Het kan even duren voordat je resultaten met SEO boekt waarmee je tevreden kan zijn. Op de lange termijn kun je wel sneller resultaten verwachten omdat je een autoriteit bent.
Is SEO niet verzadigd?
SEO is altijd springlevend. Het systeem kijkt namelijk altijd naar nieuw pareltjes om mee te nemen in de zoekmachine. Schep een pareltje en laat SEO je werk omhoogschieten als een 🚀.