De Online Marketing Tornado is een van de bekendste boeken over online marketing. Dit betekent echter niet dat je het zomaar moet kopen. Ik kijk daarom of je het boek over het opzetten van een Online business je verder brengt.
Door wie is de online marketing tornado geschreven?
De Online Marketing Tornado is geschreven door Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren, online ondernemers die samen het gezicht vormen van de IMU, voor mensen die de IMU nog niet kennen: het is een bedrijf dat ondernemers de fijne kneepjes van het vak leert.
Niks is leuker dan een boek te schrijven over je vak. Ik heb deze ambitie ook stiekem. Deze heren waren me voor en schreven de Online Marketing Tornado, met als ondertitel: Blauwdruk voor een wervelende online business.
Waarom jij vandaag ook een online business kan beginnen
Iedereen kan tegenwoordig een online ondernemer worden. Dit is geen grap maar keiharde realiteit.
Deze verdienmodellen zijn ongekend. Je moet alleen nog een manier vinden om omzet en winst te maken. Ik denk dat de Online Marketing Tornado daarvoor de gids is om jouw manier te vinden. De schrijvers leiden je namelijk rond in deze wereld om de mogelijkheden te laten zien.
Voor elke ondernemer relevant
Of je al een ondernemer bent, of erover nadenkt om je in te schrijven bij de Kamer van koophandel, je vergroot je kennis door deze gids te lezen. De schrijvers hebben immers meer dan 10 jaar ervaring, runnen meerdere bedrijven succesvol en geven cursussen aan duizenden mensen per jaar. Bestaat er dan een betere leraar?
Zoals met ieder goed boek, is de Online Marketing Tornado ook handig als naslagwerk. Hierdoor groeit je kennis continu voor 20,00.
Waar gaat het boek over?
Het gaat over de 6 fases van een online business. In vakjargon heet dit een funnel, een tunnel is vergelijkbaar met een trechter waar je doelgroep doorheen gaat – sommige mensen halen het einde van de trechter en worden klant bij je – en sommige mensen blijven hangen in het midden en worden geen klant.
Jij wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen door je tunnel zien te krijgen. Hier gaan een aantal fases aan vooraf.
Iedere fase heeft zijn uitdagingen en kansen. Ik verwijs bij iedere fase naar een blog of video zodat je meteen kundiger wordt en je online bedrijf verder kan uitbreiden.
Fase 1: SEO
Ik noem dit de Google fase. Mensen komen via een zoekopdracht op je website doordat je een SEO blog hebt geschreven. Uitleg; je hebt een zoekwoord gekozen waarmee je een artikel hebt geschreven.
De bezoekers die via Google op je website zijn vaak nog ‘koude’ bezoekers die nog niet klaar zijn om over te gaan tot een aankoop.
Toch wil je het Google gedeelte niet overslaan. In deze fase bind je je namelijk je bezoeker aan je door het weggeven van een gratis e-book inruil voor een e-mailadres. Het e-mailadres vormt de eerste halte van je funnel.
Leer meer over SEO
Bekijk deze video.
Martijn van Tongeren legt 9 hacks uit voor hoger te scoren in Google. De hacks zijn praktisch toe te passen, dus je kan ze steeds gebruiken om je SEO-strategie te perfectioneren.
Fase 2; conversie
Nu wordt het leuk – we gaan geld verdienen.
Volgens Tonny en Martijn behaal je eenvoudiger een conversie door het goed inrichten van je ladingspagina. Een landingspagina is een bepaalde pagina op je website waar je bezoekers iets wil laten kopen.
Dit kan zijn door een goede blog te schrijven. Zo doe ik het ook met deze blog. Ik hoop namelijk dat ik je kan inspireren om de Online Marketing Tornado aan te schaffen omdat ik het een goed boek vind en er erg achtersta.
Een landingspagina bestaat in IMU-taal uit speciale technieken waardoor de omzet stijgt. Ze laten zelf zien hoe dit werkt in hun eigen software. (Phoenix)
Leer meer over conversies
Je weet nu dat de IMU regelmatig cursussen geeft. Soms geven ze ook een seminar waar honderden mensen op af komen. Zo ook een paar jaar geleden, toen het onderwerp effectieve landingspaginas maken op het programma stond.
Fase 3: sales
We houden het tuurlijk niet bij een verkoop. 😉
Door het internet zijn er zoveel mogelijkheden om meer sales te draaien. Je omzet gaat hiermee door het dak.
Het grappige is dat je waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord van de meeste technieken om meer sales binnen te halen.
Ik noem er eens een: upsells.
Met upsells voeg je op het laatste moment een product toe aan het digitale winkelmandje van de klant. Vergelijk het met een supermarkt waar je een Mars kunt kopen bij de kassa.
Deze methode werkt, omdat de klant al heeft besloten om de portemonnee te trekken. Het is dan veel gemakkelijker om dan een hogere orderwaarde te creëren. Lees een blog van Shopify over upselling. Dit artikel opent je ogen hopelijk. 😊
Meer leren over up sells
Het mooie aan de uitleg van de IMU is dat ze lastige materie behapbaar maken. Klik daarom deze video aan te leren hoe je vandaag al een up sell strategie creëert.
Fase 4: schaal op met affiliate marketing
Vergeet social media, online marketing of adverteren. Affiliate marketing is de weg. Door affiliate marketing te hanteren, laat je anderen jouw producten promoten. Pas als een affiliate met zijn of haar promotie er heeft voor gezorgd dat iemand het product koopt, krijgt deze persoon daarvoor een commissie.
Kortom: het ideale verdienmodel, omdat je pas betaalt na een succesvolle transactie.
Leer meer over affiliate marketing
Jennifer Kok is de beste persoon om te vertellen hoe bedrijven kunnen starten met affiliate marketing. Ze heeft met haar kennis talloze bedrijven geholpen om samen te werken met affiliates. Jennifer schreef verschillende e-books die jou ondersteunen om de eerste stappen te zetten.
Fase 5: membership
Door een membership ren je in principe een stuk minder achter klanten aan. Ze hebben namelijk een abonnement bij je afgesloten waardoor ze klant bij je blijven en de inkomsten doorlopen. Scheelt een hoop gedoe, kan ik je vertellen.
Een abonnementsmodel is toepasbaar op iedere business. Laat de vraag: hoe kan ik klanten een abonnement aanbieden? Een tijdje door je hoofd gaan, en de ideeën ontstaan waar je bij zit.
Leer meer over het abonnementsmodel
Waarschijnlijk ben je nu helemaal hyper en wil je zo snel mogelijk beginnen met abonnementen, snap ik. Schrijf eerst een strategie uit aan de hand van tips van Tonny.
Fase 6: community
Een community bouwen is het eindspel voor een online business. Wanneer je dat lukt, heb je een groep loyale fans die bereid zijn om je nieuwe producten te kopen, en er bovendien voor zorgen dat de community groeit door hun positieve bijdrages.
Ook hiervoor geldt: jij kan een community opzetten en daarmee next level gaan in je business.
Meer leren over een community
Martijn van Tongeren interviewde Lienke de Jong, ze is, instaat om een community organisch te laten groeien. In het interview geeft ze je adviezen.
Mijn ervaringen: het is verdiepend
Ik vond het zeer fijn om De Online Marketing Tornado te lezen, omdat het verdiepend is geschreven. Je komt zoveel over deze onderwerpen te weten dat je direct voor je ziet hoe je je business wilt indelen. Ik denk persoonlijk dat er geen ander boek bestaat over online marketing dat zulke goede voorbeelden geeft.
Wat vinden anderen?
Andere lezers zijn ook zeer positief. De Online Marketing Tornado krijgt zelfs 5 sterren op Bol.com, een unieke prestatie.
Verder beschrijven ondernemers wat het boek met hun bedrijf heeft gedaan.

De voor en nadelen
✅ alles leren over hoog scoren in Google
✅ toegankelijk voor iedereen
✅ met 20,00 een lage prijs
✅ stap voor stap leren hoe je eenvoudig kunt opschalen
✅ prachtige illustraties
❌ je moet zelf actie ondernemen na het lezen om het echt een succes te maken
Conclusie
Koop De Online Marketing Tornado als het jouw doel is om volgende stappen te zetten met je eigen bedrijf. Je visualiseert namelijk tijdens het lezen een nieuwe aanpak die je veel gaat opleveren dankzij het internet.
Veel succes alvast. 💪