SEO principes: doe dit voor succes

De banner voor de blog seo principes

Inhoudsopgave

Wie SEO goed toepast, volgt een paar principes, waardoor de resultaten blijven groeien. Je kunt zo beginnen met deze punten, en succes bereiken.

Waar gaat SEO alweer over?

SEO betekent search Engine Optimalisation. Met andere woorden: voldoen aan de zoekterm waarop je wilt scoren.

Dus als je wilt ranken op de zoekterm matras kopen, kijk je naar wat voor soort content hiervoor rankt.

Je ziet dat er voornamelijk webshops/winkels ranken voor dit keyword. Dit is dan ook het eerste principe. Want als je niet voldoet aan de zoekintentie zal Google je blog niet meenemen – deze blog is immers niet relevant voor de gebruikers van Google.

Dit zijn de andere principes:

  • Content van een hoge kwaliteit
  • Interne links
  • Backlinks
  • Snelheid
  • Overzicht
  • Consistentie

Content van een hoge kwaliteit

via GIPHY

SEO draait voor het grootste deel om content. Door bijvoorbeeld een blog kan Google makkelijker zien waar het overgaat, en kent er vervolgens een waarde aan toe.

Content kunnen we allemaal wel maken tegenwoordig. Wat we echter niet allemaal kunnen is content van een hoge kwaliteit maken. De kwaliteit moet wel van dit niveau zijn om de gebruikers van Google tevreden te stellen.

Stel dat alle content van een matige kwaliteit zal zijn. Dan zijn de gebruikers niet tevreden, die gaan weer weg en gebruiken een andere zoekmachine. Daarom heeft Google een regel: de kwaliteit moet GEWELDIG zijn.

In SEO termen houdt kwaliteit in dat de gebruiker het antwoord vindt waar hij/zij op zoek naar is, en daarbij ook nog eens geïnspireerd raakt.

Als je besluit om matrassen te gaan verkopen, schrijf je blogs waarbij een bezoeker makkelijk een matras kan kopen.

Verder is kwaliteit een kwestie van goed schrijven en een duidelijke blog/pagina maken. Een bezoeker heeft namelijk geen zin om heel te lang te moeten zoeken, die wilt scrollen, en HOPPA het antwoord vinden.

Zorg daarom voor het beste overzicht waarmee een bezoeker in een paar seconden het antwoord vindt en zijn zoekproces kan afsluiten.

Dit kost tijd. Je kunt tegenwoordig AI gebruiken om je te helpen, maar het is beter om ook veel zelf te doen.

Deze menselijke touch waarderen mensen namelijk waardoor bezoekers doorklikken, en je een hogere waardering krijgt van Google.

Leer in de onderstaande video hoe je een goede blog maakt dat gaat ranken.

Je schrijft altijd een blog met een keyword in je achterhoofd. Het is niet de bedoeling dat je je blog helemaal gaat volstoppen met keywords. Stop de blog zoveel mogelijk vol met nuttige informatie zodat de lezer er zoveel mogelijk aanheeft.

Interne links

Interne links zijn een principe dat je snel hebt gewonnen omdat je er eigenlijk niet zoveel moeite voor hoeft te doen. Het enige wat je hoeft doen is een pagina linken aan een andere pagina binnen je eigen website. Als je dat voor zoveel mogelijk pagina’s doet, ga je beter ranken omdat Google ziet dat je je best doet om de bezoeker zo goed mogelijk te helpen.

Dus kijk bij iedere pagina naar welke andere pagina’s je kunt linken zodat een lezer nog meer goede informatie kan vinden.

Je moet interne links zien als verbindingen die samen een plattegrond maken. Doordat de verbindingen groeien, kan een gebruiker makkelijker navigeren op de website. Hierdoor geeft Google je website een hogere plek.

Ook hier is het devies: plaats alleen een interne link als het relevant is. Het is niet slim om met interne links te gaan spammen.

Daar wordt immers niemand vrolijk van. Plaats er maximaal 15, en je helpt de andere gebruiker fantastisch.

Tip om makkelijk interne links te plaatsen

Lees je geplaatste blogs regelmatig door en kijk waar je eigenlijk hebt geschreven over een zoekwoord. Als je in de blog over een matras kopen het ook hebt over hoelang een matras meegaat, en je hebt over dit onderwerp ook al een blog geschreven, is een interne link snel gemaakt.

Als je hier even voor gaat zitten, heb je alweer een snelle winst binnen. Kortom: SEO is het doen van logische dingen, als je een blog leest, wil je ook snel kunnen naar een andere blog als deze blog jou helpt om het allerbeste antwoord te vinden.

Pas er wel voor op dat je een interne link altijd op follow zet. Anders kan het gebeuren dat Google de link ziet als no follow.

Snelheid

Niemand wordt vrolijk van een trage website. Daar ligt dus een taak van jou om ervoor te zorgen dat je website altijd de juiste snelheid heeft. Je leert in de onderstaande video hoe je dat moet doen.

Verder kun je ook een aantal dingen doen die van dit SEO principe een succes maken, namelijk:

niet te veel plugins downloaden: als je veel plugins hebt, wordt de code van de website trager waardoor de laadtijd langer is. Moeten we niet hebben. Kijk daarom altijd naar welke plugins nodig en overbodig zijn.
Geen grote afbeeldingen plaatsen: als je allemaal grote afbeeldingen plaatst, doet Google er langer over om de pagina te laden. Geen goed idee dus. Je kunt afbeeldingen zelf kleiner maken. Pas er wel mee op dat de kwaliteit niet te hard achteruit holt dat de afbeelding niet meer mooi is.

Verder zijn er ook genoeg tools waarmee je de snelheid van je website kan testen en waar nodig veranderingen kan aanbrengen.

Backlinks

De echte experts zweren bij backlinks. Als je een backlink krijgt, weet Google dat jouw website goed en waardevol is, er linkt immers iemand anders naar jouw website.

Je kunt verschillende strategieën toepassen om een backlink te krijgen. Leer hier de strategieën kennen, en werk er aan eentje zodat je backlinks gaat opbouwen. Aangezien backlinks een hogere ranking betekenen.

Structuur van je website

Ook dit is een eenvoudig principe om te volgen: maak een overzichtelijke website waar mensen snel op kunnen klikken naar de pagina die ze zoeken.

Maak daarom een website met een duidelijke homepagina, over ons pagina, blogoverzicht en pagina’s met uitleg.

Consistentie

Dit zijn de principes waar je je aan moet houden. Je moet deze principes continu naleven, als je dat doet word je website namelijk steeds beter en ga je beter scoren in Google.

Opdracht voor jou: maak iedere week een blog waarmee je de bezoeker echt helpt, plaats interne links, werk aan je backlinks, houdt de snelheid op peil, maak geen ratjetoe van de structuur en wees met dit alles consistent. Dan komen resultaten jouw kant op.

Verder lezen over SEO

Jochem

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *