8 redenen om longtail zoekwoorden te gebruiken

woorden getekend op handen

Inhoudsopgave

Wil je beter ranken in Google? Richt je op longtail zoekwoorden. Dit is de manier om makkelijker bezoekers naar je website te trekken. 

Wat je gaat leren 

De 8 redenen om te starten met longtail zoekwoorden. Hierbij zitten de kracht van longtail zoekwoorden, waar je ze kunt vinden en wat ze opleveren. 

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Er zijn twee soorten zoekwoorden – die noemen we short en longtail. Een short tail zoekwoord bestaat uit een of twee woorden. Bijvoorbeeld blog schrijven. En een long tail zoekwoord is langer dan twee woorden. Zoals een blog laten schrijven.

Waarom zou ik me richten op op longtail zoekwoorden?

omdat je veel sneller kunt ranken, dan als je je alleen richt op short tail. Dit komt omdat je met een stuk minder concurrentie te maken hebt. Dat is ook de eerste reden.

Minder concurrentie 

Het is druk op het internet. Haast iedereen heeft gezien dat er goed geld valt te verdienen als je een website hebt. Hiervoor is SEO essentieel. Mensen gaan vervolgens op zoek naar goede zoekwoorden. Ze zien altijd tijdens een zoekwoordenonderzoek eerst shorttail zoekwoorden. Deze vertegenwoordigen het beste potentieel door het vele zoekvolume. Hier staat echter een fikse concurrentie tegenover. Blijkbaar focussen mensen zich liever op de gouden pot waar hard om gevochten moet worden, dan om een kleinere pot waarvoor je minder moeite hoeft te doen. Het leven zit soms gek in elkaar. En doordat er minder concurrentie is, rank je automatisch sneller. Google hoeft immers minder kandidaten te bekijken. 

En doordat je sneller rankt, verwelkom je ook eerder bezoekers en inkomsten. 

Heldere zoekintentie 

via GIPHY

De content die je maakt moet perfect aansluiten bij de zoekintentie van de lezer. Anders zal Google het niet indexeren. De zoekintentie van een longtail zoekwoord is vaak zo klaar als een klontje. Als iemand goedkope e-bike kopen typt in Google, weet jij dat deze persoon in het goedkoopste segment een e-bike zoekt. Hierdoor vallen de andere prijsgroepen af en hoef je ook niet extra onderdelen aan te prijzen. Goedkoop is het kernwoord.

Nu je dit weet, kun je een verdiepende blog schrijven over de goedkope e-bikes. De lezer hoeft dan alleen nog maar eentje uit te kiezen, omdat jij perfect hebt uitgelegd hoe ze door zo min mogelijk te betalen lang van een nieuwe fiets kunnen genieten. 

Je lezer, Google zullen dit waarderen. Gevolg: betere rankings en meer bezoekers 

Meerdere zoekwoorden aan elkaar koppelen 

Je hoeft natuurlijk je niet te richten op een longtail zoekterm als je een artikel schrijft. Want meerdere zoektermen meenemen, maakt je blog sterker en je geeft het artikel meer kans om te gaan ranken.

Hiermee bedoel ik niet dat je je zoektermen erin moet plaatsen puur voor de rankings. Betrek ze erbij op natuurlijke wijze. Google is niet gek en heeft dit door, waardoor je voor niets rankt. Moeten we ook niet hebben.

Leer van Ahrefs hoe je dit moet doen. 

Dit kan ook later als je een blog naleest en ruimte voor verbeteringen ziet. 

De diepte in gaan 

Door te weten wat iemand wil, kun je ongelofelijk de diepte ingaan. Zo heb je bijna een garantie voor succes te pakken. Mensen gebruiken immers Google om informatie in te winnen over een onderwerp. Als je dit kan en goed doet, door een positieve overload te geven, is lezer eerder geneigd om te drukken op de bestelknop. Alle vragen zijn beantwoordt omdat jij de diepte inging.

Ga nooit zomaar de diepte in 

Het is verleidelijk om te denken dat je door langere blogs beter gaat ranken. Onwaar. Schrijf zowel een korte als lange blog als het moet.

De juiste bezoekers aantrekken 

We sluiten niemand uit, maar er zijn bezoekers die je liever wil hebben dan andere bezoekers. De bezoekers die je wilt hebben, hebben al besloten om te gaan kopen. Je moet alleen ervoor zorgen dat ze bij of via jou het doen.

Dan komen jouw skills om de hoek kijken. 

Je kunt ook geld verdienen aan bezoekers die (nog) geen beslissing hebben genomen. Maar met bepaalde zoekwoorden gaat dit sneller.

Kortom; creëer een marketingstrategie waar beide groepen in worden aangesproken en een hogere omzet en winst is opkomst.

Meteen inspiratie

Je moet uiteraard eerst nog even achter de schrijftafel kruipen om het blog te schrijven. De moeilijkheidsgraad ligt echter een stuk lager dan bij andere zoekwoorden, doordat er al zoveel duidelijk is. 

Daardoor weet je meteen wat de inhoud is en kun je al gaan beginnen met content creëren. Dit helpt jou om meer blogs te schrijven in kortere tijd die een positief effect hebben op je rankings. Kortom; kies voor longtail zoekwoorden en voorkom lange nadenksessies. Het frame is er al, nu nog alleen even uittikken.

Het beste begin voor een nieuwe website 

Een nieuwe website heeft weinig tot geen kans tegen gevestigde namen als het gaat over shorttail zoekwoorden. 

De kansen met shorttail zoekwoorden liggen echter open. Andere websites focussen zich op de grotere vissen, en dat geeft jou de ideale gelegenheid om sneller te ranken. Je geeft jezelf de ruimte om te groeien, in plaats van je te mengen in een strijd die je eerst nog lang niet gaat winnen. Eerst is het zaak om autoriteit op te bouwen door longtail kansen op te pakken.

Grotere kans op conversies 

Een vervolg op de juiste bezoekers. Je wilt met jouw website maximale prestaties boeken. Je richten op longtail zoekwoorden is daarvoor een shortcut. Jouw lezers zijn maar enkele klikken verwijderd van een volgende aankoop. Bovendien bespaar je zo een hoop trails & errors.

Samenvatting 

Je hebt met longtail zoekwoorden niet het hoogste zoekvolume te pakken, maar wel de grootste kans om je doelen te halen. Start met de langere zoekwoorden om je succes te versnellen en meer motivatie te krijgen.

Waar kan ik longtail zoekwoorden vinden?

Door google te gebruiken of een tool die suggesties voor je heeft. Beide zijn goed en werken effectief. Leer hoe je ermee start.

Waar kan ik zien hoeveel concurrentie een zoekwoord heeft?

Dit zie je in verschillende tools. Door deze indicatie weet je hoelang het kan duren voordat je gaat ranken. Tip; maak betere content dan je concurrent doet en je rankt automatisch.

Wat als er heel weinig op een longtail zoekwoord wordt gezocht?

Ga er toch mee aan de slag. De kans van slagen is namelijk vele malen groter dan als je je aandacht weerlegt op een shorttail zoekwoord.

Verder lezen?

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *