Wat is de ideale bloglengte? Een verrassend antwoord

iemand meet iets op

Inhoudsopgave

Wie zich bezighoudt met bloggen wil weten wat de ideale bloglengte is, aangezien je wilt scoren in Google en de concurrentie verslaan. En daarvoor moet je toch een bepaald antwoord gebruiken? Het snelle antwoord is dat dat niet waar is.

Wat je gaat leren in deze blog

De werking van SEO, hoe algoritmes kijken naar woorden en wat de algemene mening is tegenover de ideale blog. Het schrijven van je blog zal vervolgens makkelijker zijn.

Het aantal woorden is geen factor voor je ranking

Ik citeer de woorden van John Mueller, een van de bazen van Google

blindly adding text to a page doesn’t make it better

Met andere woorden, het gaat er niet om dat iedere blog tweeduizend woorden heeft. Het gaat erom dat je in iedere blog mensen zo goed mogelijk helpt, en dat kan bij 500,1000 of 2000 woorden. Kortom: de ideale lengte voor een blog is niet zo relevant.

De medewerker die altijd te lang doorpraat

Je kent deze mensen wel – verkopers die altijd te lang doorpraten over een product, terwijl je al hebt besloten om wel of niet het product aan te schaffen. Niettemin blijft de verkoper door praten over het product. Het voegt echter niets toe.

Dit is ook te vertalen naar het bloggen, en dat is volkomen logisch – waarom zal je meer woorden gebruiken dan nodig om alleen hoger te scoren in Google? Je vergeet dan waar het omgaat: het zo goed mogelijk helpen van je lezer, en je lezer heeft niet zoveel geduld en tijd, en leest bovendien meer scannend dan lezend.

Waarom het aantal woorden een race naar minder kwalitatieve content is

Je kent sowieso de uitspraak: less is more.

Deze term is helemaal van toepassing op het bloggen – mensen zijn immers op zoek naar een antwoord en willen niet verder lezen. De kans bestaat dat ze dan echter afhaken.

Houd je daarentegen hiermee bezig

Het aantal woorden is onbelangrijk, je mag het vergeten. Wat je daarentegen moet onthouden, is:

  • De kracht van consistentie
  • Waardevol zijn
  • Het maken van betere content dan je concurrenten
  • Steeds verbeteren van bestaande content
kwaliteit is het belangrijkste bij het schrijven van blogs

De kracht van consistentie

Je website krijgt meer bezoekers als je consistent bent, dat is logisch: je plaats continu nieuwe artikelen waardoor het algoritme meer redenen ziet om mensen naar je door te sturen.

Hier hoef je alleen eens in de week een nieuwe blog te publiceren. Let op: het moet wel goed zijn. matige en gemiddelde content rankt minder goed, of zelfs helemaal niet.

Daarnaast helpt consistentie je om een autoriteit te worden door het schrijven over elk onderwerp in je niche.

Als je bijvoorbeeld een webshop hebt over modeltreinen, en je schrijft blogs over iedere gespreksonderwerp verschijn je in de zoekmachines – mensen kunnen volledig geïnformeerd worden.

Het schrijven van een nieuwe blog is voldoende om consistent te zijn. Je hebt daardoor voldoende tijd om met de blogs jouw bereik te vergroten.

Vind je dit lastig? Plan een vaste dag en schrijfmoment in. Schrijf vervolgens met deze criteria in gedachte:

Ik moet waardevol zijn

Je moet waardevol zijn om te scoren met je blog. Er bestaat echter geen definitie voor waardevol zijn. Toch kun je altijd denken aan deze punten:

  • Het beantwoorden van alle vragen
  • Vertellen wat de oplossing is (bijvoorbeeld hoe je een modeltrein laat rijden)
  • Inspirerend zijn
  • Verwijzen naar andere blogs

Een lezer moet bij jouw blog eindigen. Daarvoor is het belangrijk dat je waardevol bent, want door waarde te geven, gaat er een lampje branden bij je lezer en kan hij een product van je kopen.

Zou je iets van iemand kopen als je eerst een blog hebt gelezen waarin je slecht bent geholpen? Natuurlijk niet.

Wees daarnaast niet bang om informatie gratis weg te geven – je helpt jezelf alleen om een grotere omzet te boeken.

Het maken van betere content

Als we het toch over de strijd met andere websites hebben voor de strijd om de eerste pagina, is het belangrijk om betere blogs te hebben.

Betere blogs ranken beter.

Hoe maak je betere blogs?

Door de diepte in te gaan. Oftewel: meer waarde te bieden.

  • Schrijf uitgebreider over het probleem van de lezer
  • Betrek je eigen ervaringen erbij
  • Maak je blogs visueel door afbeeldingen en video’s toe te voegen
  • Plaats een uitgebreide FAQ

Door tijdens het schrijven te springen in de diepte zal Google zien wat je doet om je doelgroep maximaal te helpen, daaruit volgen hogere rankings.

Steeds verbeteren van bestaande content

Na het schrijven van blogs is het werk nog niet gedaan – je moet daarna blijven optimaliseren om je blogs nog beter te maken. Let hiervoor op welke zinnen beter kunnen, waar iets toevoegen of weglaten een beter idee is en hoe een CTA meer de aandacht trekt.

Deze werkzaamheden staan in dezelfde lijn als de bovenstaande punten: bezig blijven zorgt voor hogere rankings.

Trek je niets aan van de bloglengte van anderen

Tijdens je zoekwoordenonderzoek bekijk je uiteraard de content van de blogs die bovenaan ranken op de zoekterm waar je op wilt scoren. Grote kans dat deze blogs langer zijn dan je in gedachte hebt voor jouw werk. Trek je daar niets van aan. Het belangrijkste is om de lezer als de beste te helpen, als daar je focus op ligt, duik je vanzelf bovenaan op pagina 1.

via GIPHY

Samenvatting

De ideale bloglengte bestaat niet. Laat je niet meevoeren in de strijd om wie de langste blog heeft en richt al je aandacht op het helpen van je lezers, die zullen je bedanken voor deze keuze.

Bovendien ben je gewapend tegen toekomstige updates van Google. Kwaliteit wint het altijd van kwantiteit als er een nieuwe update is.

Moet ik niet voor elke blog 2000 woorden schrijven?

Nee, dat aantal brengt je niet automatisch meer bezoekers doordat het staat voor meer lengte.

Moet ik ook niet een minimaal aantal woorden gebruiken?

Als het goede content is, zal Google het ranken, ongeacht de hoeveelheid woorden.

Wanneer is een blog af?

Wanneer jij vind dat je uitgeschreven bent en de lezer zo goed mogelijk hebt geholpen.

Verder lezen?

Jochem

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *