Wat valt er onder SEO? De voorwaarden voor succes

de banner voor de blog wat valt er onder seo

Inhoudsopgave

SEO is helemaal niet zo complex als iedereen denkt. Sterker nog: de werking van deze methode is erg overzichtelijk. Het past namelijk in een blog.

Tip: sla deze blog om op makkelijk terug te lezen wat je moet doen.

Wat zijn SEO factoren?

SEO factoren zijn werkzaamheden om de website hoger te laten scoren in de zoekmachine. Hiervoor kun je bloggen, een pagina optimaliseren of interne links plaatsen. Het doel is om je website zo te optimaliseren dat je doelgroep er meer profijt uithaalt.

Maar je moet toch Google blij maken?

Dat ook. Maar Google is pas blij als je doelgroep dat ook is. Optimaliseer met je doelgroep in je achterhoofd: wat willen ze en naar wat voor antwoorden zijn ze op zoek? Je pakt erbij wat onder SEO door deze vragen te beantwoorden. 

via GIPHY

Wat valt er precies onder SEO?

SEO valt onder te verdelen in twee categorieën; off en on-page. Je moet aan beide pages werken om het maximale rendement te behalen.

On-page SEO 

On-page SEO is wat je doet op je website. Het is vergelijkbaar met klussen in huis: met alles wat je doet, maak je je huis een stukje mooier. Zo maak je je website steeds een stukje mooier en beter.

Zoekwoorden verwerken 

Hier draait het allemaal om. Want zonder zoekwoorden weet Google niet zo goed wat je bedoeld. Google is wat dat betreft geen aandachtige lezer. Google scant immers alleen je tekst en kijkt vervolgens of het waardevol genoeg is voor de zoekresultaten. 

Het is jouw taak om dit zo goed mogelijk te doen. Maak een tekst met de SEO voorwaarden in je hoofd. Dat betekent:

  • Vind een goed zoekwoord 
  • Verwerk het zoekwoord in de titel, intro, paar keer in de tekst, in subkopjes en bij afbeeldingen 
  • Schrijf een goede blog 

Vooral dat laatste is belangrijk. Je kunt immers nog wel de zoekwoorden zo effectief mogelijk verspreiden, als niemand je blog leest en er goede informatie uithaalt, zal Google het nooit op de eerste pagina zetten. 

Zoekwoorden en content kunnen niet zonder elkaar. Maar ze moeten allebei wel goed zijn om er een succes van te maken. 

Plaats dus nooit zomaar zoekwoorden in een tekst, omdat je denkt dat je de weg hebt gevonden naar hoger scoren in Google.

Dit valt er verder onder on-page SEO 

  • interne links 
  • Snelheid 
  • Meerdere blogs publiceren 

Interne links 

Een bezoeker wil natuurlijk meer weten over een product of dienst. Als je een bedrijf hebt over schuttingen wil een potentiële klant weten wat de afmetingen zijn, hoeveel het kost en hoelang de plaatsingen duurt. Deze onderwerpen passen niet in een blog. Daar doe je de onderwerpen te kort mee. Hierdoor schrijf je meerdere blogs om bezoekers volledig te informeren. Maar de bezoekers kunnen niet zomaar een andere blog aanklikken. Plaats een interne link zodat ze direct een blog aanklikken en nog meer weten over de schuttingen.

Externe links 

Je moet ook verwijzen naar andere bloggers. Op een andere website kunnen mensen ook goede informatie vinden. Het doel van Google is om mensen het best mogelijk te helpen. Doe hieraan mee en je doet het goede in de ogen van Google. En nee: je raakt geen mensen kwijt.

Snelheid 

Iedereen stoort zich aan trage websites. Wees niet de volgende website-eigenaar die dezelfde snelheidslimiet hanteert. Je werkt namelijk je eigen kansen tegen. Omdat je zo hard je best doet met goede zoekwoorden vinden, interne links plaatsen en bloggen. De impact van deze positieve factoren daalt flink als je website traag is. Mensen lezen dan een stuk minder je blogs. Of zelfs helemaal niet. Kijk dus regelmatig hoe snel je website laadt.

Meerdere blogs publiceren 

Als je je doelgroep volledig kunt helpen met een blog, ben je een geweldenaar. Dit lukt echter niemand. vergroot het aantal blogs door relevante onderwerpen toe te voegen. Een groot voordeel; zo geef je nog een beter antwoord op alle relevante vragen. 💪

off-page SEO 

Off-page SEO bestaat uit een ding, namelijk linkbuilding. Lintbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites.

Backlinks zijn een van de grootste factoren voor SEO, omdat ze een grote indicator zijn voor een ranking. Volgens de experts kun je ranken zonder backlinks, echter rank je een stuk beter als er links naar je website linken.

Hoe kan ik backlinks verkrijgen?

Daarvoor zijn drie bekende strategieën: 

  1. Gastbloggen 
  2. Links uitruilen 
  3. Backlinks uitbesteden 
  4. Links organisch krijgen 

via GIPHY

Gastbloggen 

Je mailt een bedrijf en vraagt of je voor ze een blog mag schrijven inruil voor een backlink. Als je een goede en duidelijke e-mail schrijft, willen mensen vaak met je samenwerken. Het scheelt hen immers weer schrijfwerk, wat ze liever overslaan.

Links uitruilen 

Elke ondernemer die zich een beetje heeft verdiept in SEO weet dat backlinks erbij horen. Waarom ruil je dan geen links met elkaar uit als toch zo makkelijk is? Zoek contact, leg de voordelen uit en linken maar. 

Backlinks uitbesteden

Wil je het liefst zo min mogelijk te maken hebben met het vergaren van backlinks? Besteed het uit. Verschillende partijen hebben een pakket waardoor je iedere maand aan nieuwe backlinks komt.

Het is volgens Google niet toegestaan om ‘backlinks te kopen’. Ik beveel deze methode ook niet aan.

Links organisch krijgen 

Mensen linken automatisch naar je content zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen. Ideaal. De enige eis hiervoor is: maak content die zo goed is dat mensen er automatisch naar toe willen linken. Ze zoeken immers ook continu goede blogs om naar te linken.

Conclusie: hoe kan ik nu het beste beginnen?

Je weet nu wat er onder SEO valt. Je kunt het beste beginnen met on-page SEO en daarna lintbuilding op je takenlijstje te schrijven. 

Want als je on-page SEO goed toepast, volgt off-page SEO vanzelf.

Wat zijn de 3 peilers van SEO?

De drie peilers van SEO zijn relevante blogs, backlinks en snelheid. Werk aan deze drie factoren om je website verder te optimaliseren.

Hoeveel SEO factoren zijn er?

Meer dan 200. Focus je alleen op de belangrijkste factoren uit deze blog en je website groeit vanzelf. 

Waarom zou je SEO inzetten?

Omdat SEO de manier is om je bereik organisch te laten groeien en meer winst/omzet te noteren. Hier kan geen andere aanpak tegenop.

Verder lezen?

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *