Geen enkel bedrijf kan tegenwoordig nog meer zonder online marketing. Dit is ook niet zo gek: klanten komen immers nooit zomaar binnengelopen, daarvoor moet je moeite doen.
Tegenwoordig zijn er zoveel manieren om te beginnen met online marketing dat het lastig is om je eerste campagne op te zetten. Kijk daarom of deze 5 methodes bij je passen.
SEO – het hoog scoren in Google
We starten met een gratis manier. SEO betekent het laten ranken van blogs in Google. Ik wil niet meteen heel technisch doen. 😉
Dit is echter ook niet ingewikkeld. Veel ondernemers denken dat je veel van een bepaalde skill in huis moet hebben, terwijl het alleen gaat om waardevolle blogs schrijven.
Google houdt namelijk van waardevolle content en vertoont alleen deze. Nu is het vraag? Hoe maak ik waardevolle content?
Het antwoord is simpel: help anderen. Los hun problemen op en beschrijf wat voor resultaten ze kunnen boeken.
Dit is de voornaamste taak van ieder bedrijf – iedere ondernemer kan hierdoor ook bloggen. Niet iedere ondernemer doet dit ook, want ja: tijd en vaardigheden. Ik hoor vaak de zin: ik kan niet schrijven, wanneer ik vroeg waarom ze niet meer tijd investeerden in bloggen.
Schrijven is een skill dat valt aan te leren. Als je maar graag genoeg wilt.
Het hoeft ook niet vanaf dag 1 perfect te zijn: begin gewoon, wees waardevol en Google beloont uiteindelijk je inspanningen.
Het grootste nadeel van SEO
Het grootste nadeel van SEO is dat het tijd kost om hoog te ranken in Google. Google gunt niemand meteen de hoogste posities, die moet je eerst verdienen door hard te werken en je betrouwbaarheid aan te tonen.
Heb geduld – wanneer de eerste artikelen beginnen te ranken, bestaat de kans om iedere dag een gratis bezoeker om te zetten in een klant. Geweldig toch?
Het grootste voordeel van SEO
Het is gratis. Oké niet helemaal: je kostbare tijd is je enige investering. Je tijd investeren is trouwens ook een slimme zet. Als een blog goed is, blijft Google deze vertonen. Zo levert een artikel nog jaren nieuwe klanten op.
Bekijk deze video als je wilt starten met SEO/bloggen.
Dan is online marketing nog eens effectief. 😉
Social media – bereik de massa
Hiermee bedoel ik platforms als Instagram, Facebook en Pinterest. Hier zitten dagelijks duizenden mensen uit je doelgroep op die je al bereikt door een bericht te publiceren.
Ook hiervoor geldt: het moet goed zijn. Het algoritme van bijvoorbeeld Instagram weet al snel of iets goed of slecht is.
Wat is een goede of slechte post?
Het verschil tussen een goede en slechte post is kwaliteit en originaliteit.
Bij kwaliteit horen vragen als:
- Hoe goed is de afbeelding/video?
- Is de scherpte en het geluid voldoende?
- Vinden mensen het leuk?
Bij originaliteit horen vragen als:
- Is het niet zomaar van een ander account gekopieerd?
- Hoeveel posts heeft dit account geplaatst?
- Voor welke invalshoek is gekozen?
Succes met social media is niet zomaar 1,2,3 geregeld. Het is vooral een spel van commitment. Degene die de meeste uithoudingsvermogen en beste kwaliteit hebben, wint. Het helpt dus ook niet om eens in de zoveel tijd een berichtje te plaatsen van de nieuwe medewerker of de bedrijfshond. Mensen volgen je pas als je ze doorhebben dat je iets te vertellen hebt.
Het grootste voordeel van social media
Heel veel mensen zitten al op een social medium. Ze scrollen bovendien dagelijks meerdere uren. Een beter publiek bestaat niet.
Bovendien worden goede social mediaberichten vaak gedeeld. Kortom: viral gaan is niet alleen voor tieners weggelegd. 😉
Het grootste nadeel van social media
Het is allemaal gericht op de korte termijn. Mensen zien gemiddeld een post maar een dag. Dan is het bericht verdwenen.
Mensen blijven pas je herinneren na een hoop berichten. Leer in de onderstaande video hoe je groeit op social media.
YouTube – videocontent
YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Ik denk ook dat mensen liever een video bekijken dan een blog lezen.
Alleen heb je voor het maken van een video meer instrumenten nodig, denk aan een camera, bewerkingsprogramma en een microfoon.
Ik begin nu ook wel meteen grootst. Dat hoeft niet.
Je kunt ook prima klein beginnen door te filmen met je telefoon en de beelden direct te plaatsen. Mensen kijken een video omdat ze meer willen weten over een onderwerp. Dan maakt ze het weinig uit met wat voor materiaal jij de video hebt gemaakt. Je moet natuurlijk wel goed verstaanbaar zijn. 😊
Moeilijk is het niet. Het vergt alleen – net zoals met alles – inspanning van je.
YouTube promoot daarnaast ook je video als het een goede video is. Met andere woorden; meer mensen krijgen de video te zien. Op dat moment zit jij wel misschien in bad.
Dan houden we de vraag over wat een goede video is. Ik vind een video goed als het mensen verder helpt of inspireert.
Bekijk deze video als je wilt beginnen met YouTube
Het grootste voordeel van YouTube
Een video wordt meteen opgenomen in de lijst van video’s. Mensen bekijken daardoor meteen je video en kunnen vervolgens doorklikken naar een product of contactpagina. Zo makkelijk kan het zijn.
Tip: vul de beschrijving van een video slim in. Hiermee vergroot je de kans dat kijkers doorklikken.
Het grootste nadeel van YouTube
De concurrentie. Dan heb ik het niet eens over de andere kanalen. Ik heb het over beeldmateriaal dat in grote getalen wordt toegevoegd.
Je video’s moeten behulpzaam zijn om meer kijkers te trekken.
Email-marketing – een slimme investering
E-mail marketing is het effectiefste wapen om mee te starten. Mensen lezen je mails in hun inbox, de plek waar ze je toelaten. Daarna is de kans groter dan bij welke andere strategie dat ze het aanbevolen product bij je kopen.
Gemiddeld maak van je van 1 euro 32 euro door e-mails te versturen aan een gerichte doelgroep en daarbij producten te promoten.
Nu moet je niet onmiddellijk de polonaise gaan lopen. E-mailmarketing is immers een van de moeilijkste methodes om mee te starten.
Je hebt op het begin waarschijnlijk nog geen enkel emailadres staan in je bestand. Verzamelen is daarom het toverwoord.
Dit doe je door een gratis e-book te schrijven waarvoor geïnterneerden hun e-mailadres moeten achterlaten, het maken van advertenties of een wekelijkse nieuwsbrief schrijven.
E-mailmarketing is al met al niet makkelijk. Tegelijk is het ook een machtige tool.
Het grootste voordeel van e-mailmarketing
Als jouw mailinglijst je vertrouwt, kun je goed geld verdienen met het versturen van e-mails. In theorie klinkt dit geweldig. Iedere ondernemer zou er dan aan moeten beginnen. De praktijk is daarentegen weerbarstiger.
Het grootste nadeel van e-mailmarketing
Bouw maar eens een effectieve mailinglijst op. Daar gaat een hele tijd overheen. Verwacht geen wonderen: e-mailmarketing is misschien nog wel pittiger dan andere vormen van online marketing.
Begin hier met e-mailmarketing
Advertenties – direct resultaat
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van het maken van advertenties.
Wie wordt er nou vrolijk van een advertentie? Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals Coolblue. Toch is het merendeel van de advertenties storend.
Niettemin verdienen de betrokken partijen er leuk geld aan – de adverterende partij haalt de beoogde klanten binnen en de platforms waarop de advertenties komen halen er inkomsten uit. Het systeem werkt.
Wie ben ik dan om er negatief over te doen? Niemand.
Het is het uitproberen waard.
Het grootste voordeel van advertenties
Je bent zichtbaar. De platforms verdienen goed aan advertenties waardoor ze advertenties blijven zetten naast de organische klanten. Hierdoor bereik je in korte tijd een hele hoop mensen.
Het grootste nadeel
Je advertentie moet goed zijn. Je betaalt namelijk meteen voor elke advertentie die getoond wordt. Zou jammer zijn als daar niets uitkomt.
Start hier met het leren om je eigen advertenties te maken.
Ik heb 3 tips voor je om het maximale uit je online marketing ideeën te winnen.
Begin met waar je expertise ligt
Je vindt methodes genoeg, speel hier slim op in door te starten met dat waar je kennis ligt. Daardoor ben je instaat om eerder goed werk af te leveren en het langer vol te houden. Vooral dat laatste is belangrijk. Door voldoende uithoudingsvermogen versla je bijna iedere concurrent.
Daarmee bedoel ik – begin alleen ergens mee als je bakken met ervaring hebt. Bouw verder op dat wat je al hebt.
- Schrijf je graag? Zet deze passie in combinatie met SEO in
- Zit je veel op Instagram? Vertel over je eigen producten
- Baal je regelmatig van de slechte emails die je ontvangt? Schrijf zelf betere 😉
Wees consistent
Je gaat slagen door consistentie. Omdat je steeds meer plaatst en dat wordt beter. Dit bereikt vervolgens een groter aantal mensen waardoor je sales noteert.
Bovendien leer je door consistentie wat wel en niet werkt.
Zo heb je een overzicht en is het eenvoudig om een succesvolle campagne op te zetten.
Help anderen
Online marketing is eigenlijk het helpen van anderen. Want: hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.
Knal die informatie uit je blog, advertentie, video of post en let op wat je ervoor ontvangt.
Doe het niet voor het geld, dit is een snelle afslag naar stoppen. Doe het voor je doelgroep te ondersteunen en je zet continu door.