Een SEO specialist verhoogt de SEO score op je website. Hierdoor scoort je website beter in Google. Dit is de primaire taak van een SEO specialist, waar hij ook voor ingehuurd wordt.
Maar er is meer natuurlijk, want een SEO specialist maakt ook een plan om je website op de lange termijn nog beter te laten scoren in Google en geeft je feedback om bepaalde elementen te verbeteren aan je website. Zoals een CTA plaatsen.
Kortom: een SEO specialist is een adviseur die de visie van jouw website ontwikkelt en je helpt om je website zo goed mogelijk in te richten.
Moet je een SEO specialist inhuren, of kun je het ook zelf doen?
Dit hangt af van je motivatie. Als je erg gemotiveerd bent om zelf SEO te leren, kun je beter alles zelf doen. Hierbij zitten wel een hoop trails en errors, maar als je het leerproces niet opgeeft, kun je een SEO expert worden.
Aan de andere kant weet je al wat van SEO, maar vind je het ingewikkelde materie, die je liever aan een ander uitbesteedt. In dat geval is het handiger om deze zaken over te dragen aan een SEO specialist, omdat deze persoon begrijpt wat er moet gebeuren om je business te laten scoren in Google.
Waar moet ik opletten als ik met een SEO specialist begin?
Kijk eerst naar het portfolio en de ervaringen van anderen. Zijn eerdere klanten positief. Bijvoorbeeld doordat de bezoekersaantallen stegen, of meer mensen een product kochten. Je kunt iedere euro maar een keer uitgeven.
Vaak kun je ook een gratis proeftekst aanvragen om te kijken of het werk past bij je bedrijf.
Een ding is zeker: een SEO specialist haalt meer uit Google dan jij op de korte termijn kan. Een goede reden om hulp te vragen op dit vlak.