SEO vs SEA: Wat Is Het Beste Voor Je Website?

de banner voor de blog over seo vs sea

Inhoudsopgave

Je website moet meer bezoekers en omzet krijgen. Kun je daarvoor het beste aan de slag met SEO of SEA?

Wat is SEO?

SEO betekent zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Anders gezorgd: je website en teksten zo inrichten dat een zoekmachine als Google ze meeneemt in hun zoekmachine. Want als dat gebeurt, komen er bezoekers op je website – en verdien je daar geld aan, terwijl je alleen een blog hebt geschreven bijvoorbeeld.

Hoe werkt SEO?

Je weet nu dat je met SEO je website wilt beter maken. Ieder detail is onderdeel van een groter geheel waarmee je steeds meer resultaat boekt.

Dit moet je keer op keer doen. Het is dus niet zo dat SEO iets doen op je website is en klaar. Het is een proces dat steeds doorgaat, want je kunt SEO vergelijken met een schildpad: je kunt wel vooruit rennen om te winnen, de schildpad neemt toch gewoon zijn tijd om de finish te bereiken.

Het duurt dus een paar maanden voordat je enig resultaat gaat zien met SEO. Je kunt in deze tijd wel dingen doen je eerder succes geven. Bekijk hier wat je dan het beste kunt doen. Maar in de regel is SEO niet voor iedereen weggelegd, omdat er niet vanaf dag 1 resultaten zijn.

Een succesvol voorbeeld van SEO

de zoekresultaten van het zoekwoord gezonder leven

Jelle Hermus begon in 2004 zijn blog soChicken. Vandaag de dag krijgt deze website miljoenen bezoekers doordat hij steengoede stukken schrijft die mensen verder helpt in hu leven. Dat ziet Google ook, en geeft daardoor een hogere positie aan de blogs van Hermus.

Dit is een schoolvoorbeeld van het maximale halen uit SEO, door een gigantisch veel waarde te leveren.

Google deed dit weer een update waarmee websites die volledig zijn gemaakt met AI verdwenen uit de zoekresultaten, omdat ze geen waarde gaven aan de lezer. Ga altijd voor waarde – en je word beloont.

Hoe werkt SEA?

SEA werkt anders: je bent met SEA advertenties aan het maken die meteen verschijnen in Google. Advertenties zijn namelijk het verdienmodel van Google – je moet eerst een Ads account aanmaken. Vervolgens creëer je een pagina die na goedkeuring bovenaan staat. Je weet zelf ook dat mensen alleen de bovenste resultaten aanklikken – of hooguit blijven op de eerste pagina.

Ondanks de directe stroom aan bezoekers heb je nog niks, omdat je betaalt per klik op je advertenties. Als je veel kliks hebt maar geen verkoop, houd je onderaan de streep niets over. Het is dus verleidelijk om te zeggen: ik stort me op SEA. Er zitten haken en ogen – de advertenties die je maakt moeten van een hoge kwaliteit zijn.

Een succesvol voorbeeld van SEA

de advertenties van coolblue onder andere in google

Bijna ieder bekend bedrijf doet aan adverteren. Het is de manier om nieuwe klanten te werven.

Coolblue, een van onze favoriete bedrijven doet dit ook. Op hun manier wel te verstaan.

Als we bijvoorbeeld zoeken op pc kopen, zien we meteen twee advertenties staan van Coolblue.

Het zijn ook goede advertenties, want je wilt erop klikken door de korting.

Coolblue zou uiteraard ook de hele webshop kunnen optimaliseren voor SEO, dit zullen ze ook zeker doen. Het is aan de andere kant slimmer om ook te starten met advertenties, doordat je dan sneller bezoekers krijgt en geld verdiend.

Dit brengt ons bij het volgende punt:

Beide kan

Je kunt als webmaster zowel met SEO als SEA gaan starten. Dit moet je natuurlijk niet doen als een kip zonder kop. Bereid je goed voor, en start eerst met een van de twee. Als je die onder de knie hebt, start je met de ander.

In online marketing is consistentie alles: als je consistent bent, kun je hele mooie dingen met je business behalen. Regel 1 is daarom: het maakt niet uit wat je doet, als je maar consistent bent.

Volg een strategie

Het succes van een website hangt voor een groot deel af van de strategie. Het punt op de horizon waar je als eigenaar naar toe wilt. Heb dus voor jezelf helder waar je naar toe wilt met je business, en test steeds je werk: hoe goed doet een blog het en wat levert een advertentie op. Kijk ook naar wat je wilt publiceren voor de komende tijd. Dat is de sleutel voor een business die steeds groeit.

Wat is beter voor de lange termijn?

Het is nu misschien nog lastig voor te stellen, maar over 3 jaar ben je ook nog bezig met je website. Als het goed is. 😉

Voor de lange termijn is SEO de beste keuze, omdat je minder kosten hebt en je content 24/7 online is. Als je de advertentie even offline zet, is het ook meteen over – en kun je er niets meer aan verdienen.

Voor SEO is dit anders, omdat je werkt steeds meer waard wordt. Je website zal namelijk steeds meer waarde krijgen waarmee je positie in Google sterker wordt.

Aan de andere kant is voor de korte termijn SEA beter, doordat mensen dezelfde dag op je advertentie komen en iets bij je kopen.

Conclusie: wat je ook doet, doe het met een plan

Je kunt nu beginnen met SEO of SEA. Doe het wel direct goed door een plan te hebben, denk aan de blogs die je gaat schrijven, hoeveel budget je wilt gebruiken voor de advertenties, hoe je gaat meten hoe alles werkt, en hoe je geld wilt gaan verdienen.

Als je een helder doel voor ogen hebt, gaat het je lukken om dit te bereiken.

Leer het van de beste

Tot slot willen we graag dat je begint. Daarom sturen we je naar de beste leermeesters.

De beste leermeester voor SEA is Metics media. Dit bedrijf legt je stap voor stap uit hoe je start met SEA en een succes maakt van je advertenties.

Voor SEO raden we aan om te starten met het YouTube kanaal van Ahrefs. Deze Jongens hebben de game van SEO uitgespeeld en delen al hun kennis met je.

Welke rol spelen zoekwoorden in SEO en SEA?

Beide spelen een rol. In SEO pak je de zoekwoorden erbij om de blog compleet te maken bijvoorbeeld. Voor SEA zorg je voor herkenning. Zo pas je zoekwoorden toe op de juiste manier in SEA en SEA.

Welke strategie is het goedkoopst?

SEO, je moet dan op het begin meer geduld hebben, maar op de lange termijn haal je daar meer uit.

Hoe meten we het succes van SEO en SEA?

Voor SEO doe je dat in Google Analytics en voor SEA in Google Ads.

Verder lezen om je website nog beter te doen

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *