SEO Zoekwoorden Zoeken – De Uitgebreidste Methode

de banner voor de blog seo zoekwoorden zoeken

Inhoudsopgave

Je hebt SEO zoekwoorden nodig om de doelen die je met je website hebt te bereiken. Je moet daarvoor op zoek gaan, daarvoor zijn genoeg mogelijkheden. Goed om te weten: het zoekproces gaat verder dan het vinden van een zoekwoord.

Je kunt gewoon Google gebruiken

Eigenlijk hoef je geen zoekwoordentool te gebruiken om SEO zoekwoorden te zoeken. Je kunt ook Google gebruiken om aan zoekwoorden te komen. De zoekmachine geeft namelijk suggesties voor zoekwoorden.

Bijvoorbeeld als je een zoekwoord hebt ingetoetst:

een overzicht van de gerelateerde zoekwoorden in Google

Als je aan het typen, bent:

een manier om zoekwoorden te vinden door Google te gebruiken: typ een woord in, en google geeft meer suggesties

Of de veel gestelde vragen die Google voorbij ziet komen:

een overzicht van de vragen die mensen aan Google stelden om inspiratie voor zoekwoorden op te doen

Als je dit zo bekijkt, kun je gemakkelijk en snel aan zoekwoorden komen. Volgens marketeers is het beter om een andere zoekwoordentool te gebruiken, zoals Ahrefs. Omdat je dan een overzicht hebt van het zoekvolume, moeilijkheid om te ranken en gerelateerde zoekwoorden.

We hebben zelf een abonnement op de tool Answer The Public, omdat we met een keyword -opdracht aan heel veel mogelijkheden komen.

een overzicht van de zoekwoorden die answer the public geeft

Zoals je ziet, zijn er heel veel mogelijkheden om SEO zoekwoorden te zoeken. Je kunt ervoor kiezen om een betaalde tool te kopen, alles gratis te doen of het zelfs uit te besteden.

Maar waar je ook voor kiest. Je moet op de juiste manier zoeken. Want als je verkeerd zoekt, vind je niet de gouden pot maar de hond in de pot.

Wat is de juiste manier van zoeken?

De juiste manier van zoeken is door zoekwoorden te vinden die kansrijk voor je business zijn. Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt dat wasmachines verkoopt, kun je wel willen ranken voor het zoekwoord wasmachines. Dit is echter niet zo slim. Het is dan beter om naar andere zoekwoorden te kijken.

Denk aan wasmachines kopen in jouw woonplaats.

Je kunt je tijd, geld en aandacht maar een keer uitgeven, dan is het slim om dat te doen voor het juiste zoekwoord.

Vind de juiste kansen voor je business

Voordat je gaat zoeken naar SEO zoekwoorden moet je weten voor wat voor zoekwoorden je wilt ranken.

9 van de 10 keer zullen dit lange zoekwoorden zijn. Daar kun je namelijk makkelijk voor ranken dan voor korte zoekwoorden. Weet je nog de vergelijking over de wasmachine. Spreek daarom met jezelf af dat je alleen gaat voor zoekwoorden van minimaal 3 zoekwoorden.

Hiervoor kun je ook weer Google gebruiken of een andere tool. Je kunt iedere tool een paar keer gratis uitproberen. Doe dit, kijk wat er uitkomt.

Als het je bevalt, kun je altijd nog besluiten om het te kopen.

Waarom langere zoekwoorden?

Het is begrijpelijk dat je het liefst de zoekwoorden pakt, die de meeste traffic brengen. Het gaat echter niet om de meeste traffic.

Een website kan namelijk nog zoveel traffic hebben, als niet de juiste bezoekers komen op je website, verdien je toch niets aan.

Bij langere zoektermen heb je minder bezoekers, maar het zijn wel de juiste bezoekers: ze willen bij je kopen.

Als het zoekwoord bijvoorbeeld goedkope wasmachine kopen is, weet je dat de bezoekers een wasmachine willen kopen voor een niet al te hoge prijs.

Als je vervolgens een pagina of blog schrijft, ben je spekkoper.

Vergeet het zoekvolume van een zoekwoord, focus je volledig op de juiste bezoekers, en je omzet zal stijgen.

Word de beste vriend van je doelgroep

Je schrijft natuurlijk niet een blog. Je gaat nog veel vaker in de pen klimmen om vragen te beantwoorden.

Als al je blogs gaan over de juiste zoekwoorden is de doelgroep erg blij, en drukt graag op de koopknop.

We laten graag dit aan je zien om aan te geven dat je twee kanten op kunt: de mist in als je gaat voor puur het zoekvolume, of je gaat groeien als je besluit om je focus te leggen op minder volume, maar wel met meer kansen.

Een checklist voor ieder zoekwoord:

  • Is het een longtail zoekwoord?
  • Kun je er de allerbeste content over maken (check de andere blogs die al ranken)
  • Lukt het je om de perfecte oplossing aan te bieden?

Als je drie keer een ja hebt gegeven is het tijd om te gaan werken aan een blog.

Natuurlijk moet je geen zoekwoord gebruiken straks waar helemaal niet naar wordt gezocht. Dat levert niets op.

Tips om de nog meer goede zoekwoorden te vinden

Durf zoekwoorden weg te strepen

Wie start met zoekwoorden kan de neiging hebben om alle zoekwoorden te gebruiken die zich voordoen.

Maar dat is niet zo. Als je dat doet, is de kans klein dat je niet zo goed gaat scoren, omdat je je niet helemaal focust op het beste eindresultaat, maar het liefst zoveel mogelijk zoekwoorden vindt.

Laat ons je dit vertellen – het is beter om je te richten op een handjevol zoekwoorden waar je de meeste winst uithaalt, dan op tientallen zoekwoorden waarmee je een beetje winst pakt.

Maak een lijstje van de blogs waar je voor wilt ranken

Google wordt helemaal gelukkig als je iedere week een blog plaatst op een waardevol zoekwoord. De regel is daarom: plaats elke week een blog.

Nu kun je wel iedere week weer de tools induiken om de zoekwoorden te vinden. Het is beter en slimmer om meteen een lijstje te maken van zoekwoorden die je wilt gebruiken.

Hiervoor kun je een boekje gebruiken of een overzicht op je computer. Weet dat het erom gaat dat je nooit stopt met blogs schrijven. Je website wordt namelijk dan continu sterker – dat betekent meer omzet.

Een zoekwoord is pas het begin

Als je een zoekwoord hebt gevonden, komt er nog zoveel meer bekijken. Denk aan een blog schrijven, deze optimaliseren en links aanbrengen zodat mensen iets kunnen kopen of zich aanmelden.

Kortom: er komt heel veel bij kijken. Je moet daarom de mindset hebben van: ik wil de beste zoekwoorden vinden om daarna de nummer 1 content te maken.

Dit klinkt wat hard. We willen je alleen voorbereiden op het proces dat straks gaat komen. Als je er dan half in gaat, is de kans klein dat het een succes wordt.

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *