Jouw gids voor het schrijven van blogs voor SEO

de banner voor de blog bloggen voor seo

Inhoudsopgave

Tijdens het schrijven van blogs moet je ook SEO in je achterhoofd houden. Want als je denkt aan je blog optimaliseren voor de zoekmachines trek je meer bezoekers.

Ik laat zien hoe je een blog schrijft voor SEO, waarmee je rekening moet houden en hoe je dit proces makkelijker maakt en herhaalt.

Een zoekwoord

Het schrijven van een blog voor SEO begint daarmee. Want als je zomaar gaat schrijven, kan ik je al vertellen dat deze blog het niet zo goed gaat doen in Google.

Dat zit zo:

Als we iets zoeken op Google gebruiken we een zoekwoord. Bijvoorbeeld hoe kun je een auto schoonmaken. Vervolgens krijg je pagina’s aan blogs die hebben geschreven over dit onderwerp.

Google weet dat en maakt hiervan een overzicht op basis van het gedrag van bezoekers. De formule is simpel: als er veel wordt geklikt op een blog laat Google deze hoog verschijnen op de eerste pagina.

Je moet dus eerst een zoekwoord vinden dat het onderwerp van je blog wordt. Als je dit zoekwoord hebt gevonden is het tijd om te gaan schrijven.

Bedenk eerst een titel

Stel je hebt een schitterende blog geschreven. Google laat deze blog terugkomen in de zoekresultaten, maar niemand klikt erop. Dit is voor Google een teken dat de blog niet zo populair is, en zal het een lagere ranking geven. Het is daardoor belangrijk om een titel te schrijven waar mensen op klikken. Let op: het is ook weer niet de bedoeling dat je een titel schrijft puur voor de kliks. Als de blog vervolgens niet zo goed is, gaat de bezoeker meteen weg. Dat willen we niet. Alles moet goed zijn.

Een titel is goed als het vertelt wat de lezer kan verwachten van een blog. Zoals: het stappenplan om je auto schoon te maken. De lezer weet wat hij kan verwachten, zijn doel wordt erdoor bereikt, en klikt op de titel.

via GIPHY

Een andere manier om titels te schrijven is hulp te vragen aan ChatGPT.

ChatGPT is namelijk een perfect middel voor ideeën van titels.

Laten we de proef op de som nemen voor een blog over een auto schoonmaken:

een uittreksel van Chatpgt

Ik vind nummer 6 en 9 goede suggesties. Ik neem deze titels niet meteen over, maar haal er inspiratie uit.

Ik kan toch ook een blog laten schrijven door ChatGPT?

Dat kan zeker. Ik ben er echter geen fan van, aangezien ik vind dat de blogs van deze tool nogal saai zijn geschreven. Er zit geen leven in.

Je kunt ChatGPT of een andere tool prima gebruiken als inspiratiebron. Maar neem een ai tekst niet klakkeloos over.

De intro

Je wilt dat mensen de intro lezen en daarna de rest van de blog. Dit doe je door in de intro te schrijven wat ze kunnen verwachten van de blog. Bijvoorbeeld:

Ik beschrijf in deze blog mijn werkwijze om een auto schoon te maken. Je kunt deze aanpak zo overnemen.

Een lezer denkt vervolgens: mooi, ik kan mijn probleem oplossen, en leest verder.

Kruip in de huid van de lezer

SEO is geslaagd als je perfect kunt aantonen hoe een blog voldoet aan de vraag van de lezer. Alles moet aanbod komen. Denk aan de aanpak, prijzen, ervaringen van anderen en de oplossing. Kortom: jouw blog moet voldoen aan de wensen van de lezer.

Een lezer wil namelijk in een blog het antwoord vinden op een vraag, geïnspireerd raken, en een oplossing krijgen.

Maak daarom voordat je gaat schrijven een opzet waarover je gaat schrijven.

  • Voor de blog over een auto schoonmaken is dat:
  • Hoelang een auto schoonmaken duurt
  • Waar je rekening mee moet houden
  • Welke materialen je kunt gebruiken
  • De do’s en dont’s tijdens het schoonmaken
  • Hoevaak je een auto moet schoonmaken
  • Handige tips
    En ik kan nog wel even doorgaan

Het prettige is aan een opzet maken, is dat je gemakkelijk daarna kunt schrijven. Je hoeft immers niet tijdens het schrijven te bedenken waarover je gaat schrijven. Zo word je een effectieve blogger.

Jouw blog moet de beste worden

Voor alles waarover je in de toekomst gaat schrijven, bestaan al vele blogs. Aan jouw de taak om de beste blog te maken voor een zoekwoord.

Als jouw blog namelijk de beste is, zal Google het gaan ranken. Hierdoor krijg je bezoekers en genereer je meer omzet. SEO is een prachtig medium. 😊

Om de beste blog te schrijven, moet je de diepte in. Schrijf een blog die zo diep is dat de lezer met geen vraag blijft zitten.

Het schrijfproces

Eigenlijk komt SEO voornamelijk neer op het schrijven van blogs. Bloggen leer je door veel te schrijven.

Schrijf daarom ook vandaag een blog en kijk niet te veel naar de vorm. Goede bloggers hebben dat punt bereikt door het gewoon veel te doen.

Je moet ook rekening houden met SEO om het uiteindelijke doel te behalen: scoren in Google.

Dat doe je door het zoekwoord een paar keer terug te laten komen in je blog, titel en als tag bij de afbeelding.

Je kunt dus met jezelf afspreken om het zoekwoord te schrijven in je titel, subtitels, intro en een aantal keer in je tekst.

Als je dit hebt gedaan, en de blog is de beste ben je goed op weg. Maar is er meer.

Je blog publiceren

Lees de blogs nog eens, zorg voor een afbeelding bij de blog, check de SEO score met de yoast plugin, maak een korte slug, en een pakkende META omschrijving. Link ook zowel intern als extern.

Als je dit hebt gedaan ben je voor nu klaar.

SEO is nooit klaar

Dit is een harde waarheid. Het feit is dat Google altijd wilt zien dat websites worden bijgewerkt. Dit hoort ook bij SEO.

Je zult dus nog vaak genoeg terugkeren naar je blog en het aanpassen. Want als je een geplaatste blog leest, kun je een extra stukje schrijven of een deel verwijderen waardoor de blog beter wordt. SEO is geslaagd als je een beter antwoord hebt gegeven op een vraag.

De wereld om ons heen verandert zo rap dat een blog eens in de zoveel tijd een update moet krijgen.

Zo maak je het bloggen voor SEO makkelijker

Verwerf topical authority

Als je eenmaal bent begonnen, moet je blijven schrijven over een onderwerp. In vaktaal noemen we dit een topical Authority worden.

topical authority betekent dat je alles hebt geschreven over een onderwerp. Zo kun je makkelijk interne links plaatsen, en is het plaatje voor Google compleet: ze kunnen bezoekers naar jouw website doorsturen, want ze krijgen er een volledig antwoord.

Dit maakt het voor jou makkelijk, je hoeft immers niet steeds te zoeken naar een nieuw onderwerp. Als je immers over een onderwerp hebt geschreven, dient het volgende onderwerp zich aan.

Je kunt hiervoor ook inspiratie vinden bij de tool Answer the Public. Als je een zoekterm intypt, krijg je een spinnenweb aan gerelateerde zoektermen, die je dus ook kunt gebruiken voor een volgende blog.

Ik vulde bloggen voor seo in en kreeg deze uitkomsten onder andere:

suggesties voor zoekwoorden van Answer the Public

Als je deze aanpak ook volgt, werk je aan twee projecten tegelijk: het schrijven van nieuwe blogs op een hoog tempo en het krijgen van bezoekers, omdat je website zo goed is.

Schrijf pas over een ander onderwerp als je alles hebt behandeld. Anders maak je jezelf alleen maar moeilijker.

Zoals ik al zei, is SEO steeds altijd in de weer. Dit betekent voor jou dat je steeds een nieuwe blog moet schrijven om up to date te blijven.

Dit is lastig, maar is de weg die leidt naar resultaten. Als je immers consistent de beste blogs schrijft voor SEO ga je daar op ten duur hele goede resultaten mee bereiken.

Gebruik deze twee tips om bloggen voor SEO constant te herhalen.

Focus je volledig

Afleiding is in deze wereld een grote vijand, die altijd op de loer ligt. Voordat je het weet, zit je op je telefoon door je appjes heen te gaan.

Als je dit doet, ben je niet aan het werk, en is de kans ook kleiner dat je het werk uiteindelijk afmaakt.

Focus je daarom voor een paar uur en maak het werk af. Daarna mag je constant afgeleid raken. 😜

Leg je telefoon tijdens het schrijven weg. Zo weet je zeker dat jij binnen een paar uur een goede blog hebt geschreven.

Als je dit vaker doet, wordt het vanzelf een automatisme. Een hele handige automatisme in deze wereld.

Ga altijd voor kwaliteit

Je hebt niet altijd zin om te schrijven. Maar je wilt winnen met je website. Dus moet er een blog komen. Schrijf echter niet zomaar een blog. Dat leidt tot niets.

Ga altijd voor kwaliteit. Kwaliteit komt altijd bovendrijven en stimuleert jouw succes naar een grotere hoogte.

Want als je kiest om een blog te plaatsen van een lage kwaliteit weet je zeker dat je op een dag dubbel werk moet doen: de blog bijwerken of verwijderen.

Bespaar je dubbele taken en ga meteen voor het beste resultaat.
Je zult jezelf hiervoor dankbaar zijn in de toekomst.

Begin vandaag: zo wordt bloggen voor seo een habit.

Leer meer over SEO

Jochem

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *