SEO Blogs Schrijven – Hoe Pak je Dit Het Beste Aan?

de banner voor de blog bloggen voor seo

Inhoudsopgave

SEO blogs schrijven hoort bij dit vak. Je hoeft geen literair hoogstandje te verrichten, maar je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om lezers te trekken naar je blog.

Wat is een SEO blog?

Een SEO blog is zo geschreven dat het kan ranken. Het is dus geoptimaliseerd voor de zoekmachine.

Dit komt doordat het zoekwoorden bevat die Google herkent. Als de content daaromheen ook nog goed is, kan je resultaten gaan verwachten. Maar zover is het nog niet. Eerst moet je een goede blog schrijven.

Is het moeilijk om een SEO blog te schrijven?

via GIPHY

Nee – het is niet moeilijk – omdat je een stappenplan iedere keer volgt. Je moet daarnaast wel opletten dat je niet een tekst schrijft die volstaat met slechte lopende zinnen en taalfouten, maar je hoeft ook niet de volgende Hemingway te worden. Je blogs moet aan deze voorwaarden voldoen:

Overzichtelijk

De blogs die je schrijft moeten makkelijk te lezen zijn. Het moeten geen blogs worden waarbij de letters erg dicht op elkaar staan. Zoals je een boek leest. Dit leest immers niet lekker. Het is beter om korte zinnen en alinea’s te schrijven zodat de lezer deze makkelijk kan doornemen.

Waardevol

Je wilt dat je blog rankt op de eerste positie in Google. Dit gebeurt alleen als je een blog schrijft die waardevol is. Lees: het beste antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Geef daarom niet alleen een antwoord op de vraag, maar ga verder: geef een beter antwoord, link naar andere nuttige informatie en geef gratis waardevolle informatie. De bezoeker moet echt met een glimlach je website verlaten, omdat hij zo goed is geholpen.

Diepgang

Eerst kon je nog wel hoog scoren in Google door een blog te schrijven van 300 woorden – deze tijden zijn voorbij. Je moet tegenwoordig een blog schrijven die langer is dan duizend woorden. Zo ziet Google dat je een verdiepende blog hebt geschreven, waardoor je rankings omhoog gaan – en je kunt beter een bezoeker helpen dan je concurrentie. Schrijf nooit meer woorden om meer te schrijven – wat je schrijft moet altijd waardevol zijn naar je bezoekers. Het heeft daarom geen zin om 3 duizend woorden te schrijven, omdat je concurrentie er tweeduizend heeft.

Call to action

Je blogs zullen ook beter gaan presteren als je bezoekers ze niet alleen lezen, maar ook doorklikken. Dit bereik je door een call to action te plaatsen. Dit is bijvoorbeeld een knop waarop staat dat je een product kunt kopen, of gratis een meeting kan bijwonen.

Het is slechts een kleine handeling, maar het helpt je wel om meer te halen uit je blog te halen. Het is goed om te onthouden dat je een SEO blog schrijft om je doelgroep in beweging te brengen – je wilt er namelijk iets uithalen, denk aan een product verkopen, nieuwe inschrijvingen voor een nieuwsbrief of dat lezers klant bij je worden.

Maar mensen zijn over het algemeen best lui – ze gaan niet zomaar naar de pagina waar je ze helpt, je moet ze begeleiden. Dit doe je met een call to action. Dit moet niet hebberig overkomen – het moet altijd behulpzaam zijn.

We hadden het ook over een stappenplan – we gaan dit stappenplan nu doorlopen, zodat je weet wat je moet doen om straks de beste SEO blogs te schrijven.

Stap 1: begin met zoekwoordenonderzoek

Je moet om te beginnen een zoekwoord hebben waarop je wilt gevonden worden. Dat is je inspiratiebron. Hiervoor doe je onderzoek. Dat kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door een tool te gebruiken – we gebruiken Answerthepublic.

answerthepublic

De zoekresultaten van Google te gebruiken – daarin zie je waar andere mensen naar zoeken.

google

Of als laatste je eigen vragen/inspiratie, want waar je naar zoekt, zoeken ook andere mensen naar.

Stap 2: concurrentie en zoekintentie

Als je een zoekwoord hebt, is het tijd om te gaan kijken wat de concurrentie doet voor dit zoekwoord.

Dit is om twee redenen belangrijk: ten eerste moet je erachter zien te komen wat de zoekintentie is, want je kunt wel een blog schrijven, maar als deze niet overheen komt met de zoekintentie zal je er weinig uithalen.

De zoekintentie geeft aan wat voor soort content mensen willen lezen. Dit heeft Google al voor je gedaan door de pagina’s te vullen met zoekresultaten die perfect aansluiten bij de zoekintentie.

Stel je wilt ranken op de term: camper huren Zwolle. Je ziet dan meteen wat voor soort content er naar voren komt, als je deze content ook maakt, zit je goed. Maar het moet wel beter zijn dan wat er al is.

Anders heeft het voor Google weinig zin om jouw blog hoger te ranken dan wat er nu al is. Bekijk hierom de content van ze, en vraag je steeds af wat kan ik beter doen om hoger te gaan ranken.

Kijk naar de inhoud, teksten, diepgang. Alles wat je kunt vinden, helpt jou om beter te gaan schrijven straks.

Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd om te gaan schrijven.

Stap 3: schrijf de tekst met de zoekwoorden

Je moet het zoekwoord een paar keer verwerken in je tekst. Dit doe je niet door het zo vaak mogelijk te verwerken, in de hoop dat Google het opmerkt.

Nee, je moet het op een natuurlijke manier verwerken in je tekst, en in tussenkopjes. Doe dit een paar keer en je hebt dit gedeelte gedaan.

Verder moet je zorgen dat bezoekers je tekst waarderen. Dus zorg voor een actieve schrijfstijl, plaats nuttige afbeeldingen (deze kun je ook verwerken met een zoekwoord als een alt-tag), en maak het ontzettend waardevol.

Een bezoeker is namelijk op zoek naar een antwoord/oplossing. Deze kun je alleen geven door een waardevolle blog te schrijven.

Denk daarnaast ook naar te linken naar andere bronnen/websites. Dit is immers nuttig voor de lezer, omdat deze een beter antwoord krijgt – en ook voor jou omdat je aan externe links werkt. Dit komt jouw SEO strategie ten goede.

Daarna is het tijd om te publiceren. Lees wel de tekst nog even goed door.

Stap 4: het blijft nooit bij een SEO blog

Wil je echt het maximale halen uit de blogs en hoger ranken in Google?

Schrijf dan keer op keer een goede blog. Het liefst een keer per week. Zo ziet Google dat je goed bezig bent – en een autoriteit bent in een gebied, omdat je over verschillende onderwerpen schrijft.

Vervolgens kun je ook de blogs intern naar elkaar linken. Dat zorgt ook weer voor een stijging in de zoekresultaten. Maar het gaat nooit van de een op de andere dag.

Het is een traag proces

Het liefst wil je als je start met SEO bloggen morgen al resultaten zien. Dat gaat niet gebeuren, omdat je nog moet bewijzen tegenover Google, en je moet een autoriteit worden.

Je wordt een autoriteit, die heel veel bezoekers krijgt door goede blogs te publiceren, te letten op principes van SEO en vooral door te gaan.

Want heel veel mensen haken af, omdat het te lang duurt. Zonde, want als je doorzet, worden je inspanningen echt beloond met een vaste bezoekersstroom die ook nog eens omzet oplevert.

Hulde voor de SEO blogs zou je denken. Ja, het is wel voor de schrijvers met doorzettingsvermogen en discipline.

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *