Wat zijn SEO teksten?

de banner voor de blog wat zijn seo teksten?

Inhoudsopgave

Tegenwoordig draait alles om het bereiken van je doelgroep. Hier horen SEO teksten bij. Wat is dit voor marketingkanaal eigenlijk?

De betekenis van SEO teksten

Als je puur kijkt naar de definitie is een SEO tekst een stuk tekst dat is gemaakt om te scoren in de zoekmachines. De schrijver gebruikte hiervoor een zoekwoord dat de inspiratiebron vormde voor de blog. Dit betekent dat als de blog over goedkope kippenhokken ging, dat de zin goedkope kippenhokken er een paar keer in voor kwam.

We hebben het dan puur over de basis. Globaal gezien is een SEO tekst bedoeld om te scoren in Google, bezoekers aan te trekken en de omzet te verhogen.

een bord van het logo van Google

Hoe ziet een goede SEO tekst eruit?

Een SEO tekst is een blog die is opgebouwd uit een:

  • tekst
  • Zoekwoord
  • Titel
  • Waardevolle punten

De tekst

Dit staat voor zich. Toch is het belangrijk om de tekst die je schrijft aantrekkelijk te maken. Een lezer van een SEO tekst neemt de tekst namelijk door in plaats van aandachtig alles te lezen.

Als dan de opmaak er goed uitziet, kun je een lezer vasthouden en doorverwijzen naar een product.

Je maakt een opmaak goed door afbeeldingen, een aantrekkelijk lettertype en opsommingen te gebruiken. Er kan nog heel veel meer.

Het belangrijkste voor een SEO tekst is dat een lezer het makkelijk kan doornemen zonder heel lang te moeten wachten op een pagina. Niets is zo vervelender dan een pagina die te traag laadt. Dit kost je bovendien bezoekers, want die gaan immers weg. Tegenwoordig kan niemand meer wachten.

via GIPHY

Het zoekwoord

Een SEO tekst begint met een zoekwoord. Je wilt gevonden worden in Google op dat zoekwoord. Dus ga je een tekst schrijven (dit kan tegenwoordig ook met de hulp van AI) die kan gaan ranken in de zoekmachines.

Hiervoor doe je een zoekwoordenonderzoek. Dit betekent dat je kijkt naar zoekwoorden waarvoor je kunt ranken. Als je een zoekwoord hebt gevonden waarvoor je wilt ranken, kijk je wat voor content scoort voor deze zoekterm.

Je moet hetzelfde soort content maken. De zoeker wilt namelijk zo’n soort pagina of blog hebben. Het helpt niet om je eigen plan te trekken. Dat is vergelijkbaar met ongetraind een marathon lopen.

Tijdens het schrijfproces verwerk je het zoekwoord een paar keer in de tekst. Zoals in de intro, de titel, de body van de tekst en in de tussenkopjes.

Verwerk het zoekwoord niet te veel in teksten. Zo over-optimaliseer je je blog. Dit wordt zoekwoord kannibalisatie genoemd.

Dit is voor de lezer ook niet leuk. Wie wil immers een tekst waarin om de zin de woorden goedkoop kippenhok staat?

Daar word je moe van.

De titel

Je moet net zoveel aandacht besteden aan de titel dan aan de tekst. Dat komt doordat erop je titel geklikt moet worden.

Als dat niet het geval is, zullen mensen je blog niet lezen. Google zal dit zien als een indicatie dat je blog niet goed is, daardoor dalen je rankings.

Een goede titel is het halve werk.

We komen later in deze blog terug op het schrijven van een sterke SEO titel. Het belangrijkste is dat je het zoekwoord altijd in de titel zet, het liefst helemaal vooraan. Dat was je hopelijk niet vergeten.

Waardevol

Blogs die het heel goed doen en veel bezoekers krijgen, hebben gemeen dat ze ontzettend waardevol zijn.

Waardevol betekent dat de vraag van de bezoeker meteen is opgelost. Mensen gebruiken Google omdat ze een vraag hebben.

Stel dat je vandaag een vraag intypt over tweedehands kippenhokken in Groningen. Je krijgt een lijst met pagina’s, en je bent eigenlijk niet volledig geholpen.

Wat denk je dat er gebeurt met deze blogs? Google gaat er nog eens kritisch naar kijken, omdat ze zien dat je verder gaat naar de andere pagina’s.

Natuurlijk moet je niet zeggen: daar kun je een tweedehands kippenhok kopen, koop het maar. Nee, je moet een overzicht maken.

Laat zien wat voor kippenhokken er zijn, en beantwoordt de vraag van de lezer volledig. Kruip daarvoor in de huid van de lezer, en bedenk:

  • wat voor vragen ze hebben
  • wanneer ze echt goed geholpen zijn
  • Wat ze willen weten
  • Wat hun budget is
  • In welke fase ze zitten.

Zijn ze bijvoorbeeld nog erg aan het zoeken, of hebben ze al min of meer besloten om over te gaan tot aankoop.

We zagen een prachtige tweet, die je als leidraad moet gebruiken.

Als je dat doet, zijn je lezers blij. Daardoor ben je ook blij. Je website groeit immers, en je verdient steeds meer.

Hoe moeilijk is het schrijven van een SEO tekst?

Goede SEO teksten schrijven is een skill. Deze skill moet je leren. Het gaat eigenlijk niet om het schrijven zelf. Het gaat erom om het beste antwoord te zijn voor een zoeker. Ja, je moet daarvoor gaan schrijven. Je wordt echter niet afgerekend op de stijl of woordkeuze. Je wordt afgerekend op jouw vaardigheid om een tekst te presenteren die een 10 scoort op behulpzaamheid.

Je kunt ook SEO schrijven met behulp van AI. Bekijk in de onderstaande video hoe je dit het beste kunt doen.
Je eerste teksten zullen niets zijn vergeleken met de teksten nummer 100 en 200. Het is een oefening die beter wordt terwijl je oefent.

Hierbij is het ook belangrijk om niet blind te oefenen. Schrijf een tekst, publiceer het en kijk vervolgens naar hoe het heeft gescoord in de zoekmachines.

Als het goed scoort, weet je dat qua opbouw en soort tekst goed bezig bent. Als het niet goed scoort, weet je dat een wijziging moet aanbrengen.

Hoe kan ik nu het beste gaan beginnen?

Je kunt vandaag al starten door dit te doen:

Vind de juiste zoekwoorden

Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Je kunt wel het doel hebben om op het zoekwoord kippenhok te willen scoren. Daar scoren al website op die het beter doen, groter zijn en meer content hebben.

Het is dan beter om te kijken naar langere zoektermen. Hierover is minder geschreven, de concurrentie is lager en je hoeft minder lang te wachten om succes te hebben.

Zo vind je langere zoekwoorden. (dit heet in vakjargon longtail)

Maak een goede opzet

Als de opzet van een SEO tekst goed staat, heb je grootste winst al binnen. Je hoeft dan immers niet meer te kijken of een bezoeker de informatie goed tot zich kan nemen. Dit is gewoon het geval.

Uniek

Als je kijkt naar wat voor blogs scoren voor een zoekwoord zie je wat je in grote lijnen moet doen om hetzelfde resultaat te bereiken.

Dit betekent echter niet dat je klakkeloos dit werk moet overnemen. Dit heeft Google namelijk meteen door.

Geef er je eigen draai aan en bezoekers zullen de uniekheid van je werk waarderen.

Call to action

Laat je lezer nooit zomaar weggaan. Je website zal namelijk meer bezoekers krijgen (omdat Google ziet dat de mensen doorklikken)

Zorg er daarom voor dat mensen kunnen doorklikken. Dit gaat het makkelijkste als je een CTA plaatst.

Een CTA is vaak een knop waarop mensen klikken om meer informatie te vinden of om een product te kopen.

Je moet je bezoekers leiden, wees een goede gastheer of vrouw.

Samenvatting

SEO teksten zijn bedoeld om bezoekers te krijgen uit de zoekmachines
Je teksten doen het beter als je voldoet aan de zoekintentie
Het gaat niet om schrijven. Het gaat om de juiste informatie geven
Door veel te doen, maak je GEWELDIGE teksten

Verder lezen over SEO om je kennis te verbeteren

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *