Je hebt als website eigenaar hetzelfde doel als een topsporter: zo hoog mogelijk komen in Google. Het zal niet gemakkelijk worden, maar het is wel haalbaar als je de beste aanpak hanteert. klaar om de aanpak je eigen te maken?
Waarom het goed is om zo hoog mogelijk te willen komen in Google
De bovenste plekken in Google pakken de meeste traffic. Dat komt doordat bezoekers over het algemeen lui zijn: ze toetsen een zoekopdracht in en klikken een van de eerste drie resultaten aan die ze zien. Sommige scrollen door, maar de meerderheid doet het zo. Waarschijnlijk hoor je ook daarbij. 😉
Iedereen mikt dus op de hoogste plekken. Daar worden de medailles verdeeld, zou een fries zeggen. Deze instelling brengt je verder. Op Google vind je al zoveel middelmaat, doe het beter en je knalt er bovenuit. En je hebt ook geen keuze. Want als je voor gewoon ranken in Google gaat, kom je er nauwelijks bovenuit. Pijnlijk maar waar.
Ranken in Google is geen hogere wiskunde
Iedereen kan er binnen een paar minuten erachter komen wat de voorwaarden zijn voor Google. Als je deze voorwaarden zelf toepast, ga je scoren in Google.
Maar op een of andere manier denken mensen dat het heel lastig is om het potentieel dat Google aanreikt te benutten. Terwijl het een aanpak is die voor zichzelf spreekt.
Dit is de aanpak in het kort:
Tip: volg The Income School, deze mensen leggen vreselijk goed uit hoe je het maximale haalt uit je website.
Ook jij kunt hoog komen in Google met je website
Je hoeft in principe geen SEO expert in te huren als je ambities koestert om bezoekers uit Google te halen. Je kunt het prima zelf doen.
Niet alles zal vanaf dag 1 perfect zijn. Maar het is een waardevolle skill om te leren. Je moet tijd investeren in het leerproces. Of volg een cursus. Ook een hele goede manier om het vak te leren.
Hoe kan ik de aanpak eigen maken?
Doe dit:
- Goede zoekwoorden vinden
- Behulpzame content schrijven
- Interne en externe links plaatsen
- De snelheid van je website aanpakken
- Je website optimaliseren
- Het proces herhalen
- Het vertrouwen van Google winnen
- Een winnende strategie ontwikkelen
- De autoriteit worden
Goede zoekwoorden vinden
Iedere blog die je leest is gericht op een zoekwoord. Je mag raden wat het zoekwoord is van deze blog. 😜
Zoekwoorden zijn voor Google signalen om je vervolgens te categoriseren. Een website die alleen schrijft over barbecuen wordt geplaatst onder het onderwerp barbecue. De robot van Google heeft ook niet de tijd om alles uitgebreid te lezen. Het algoritme pikt de hoogtepunten eruit en weet door de zoekwoorden wat de insteek is.
Hoe moet ik zoekwoorden vinden?
Door ernaar te zoeken in een zoekwoordentool. Dat kan Google zijn of een andere tool zoals Ubersuggest. Kijk wel naar de haalbaarheid van een zoekwoord. Er wordt bijvoorbeeld veel gezocht op schoen, maar het is een pittige wedstrijd om daadwerkelijk te ranken voor deze zoekterm. Het is daardoor verstandiger om eerst te ranken voor een langere (longtail) zoekwoord waarop minder concurrentie zit. Zo maak je het makkelijker voor jezelf.
Dit zoekwoord plaats je in de titel, inleiding, paar keer in de tekst, alt tag, Meta omschrijving en slug van je blog. De plekken waar Google aanknopingspunten vindt. Hiervoor heb je wel een blog nodig. Laten we er een maken.
Een waardevolle blog schrijven
Dit moet je enige doel zijn. Iemand die je blog leest, is op zoek naar een antwoord. Bijvoorbeeld welke schoen hij moet kopen. Hier zit een reden achter.
Je komt pas hoog in Google als lezers jouw blogs waarderen. Google heeft een methode om dit te meten. Google kijkt naar:
- Hoeveel mensen op je blog klikken
- Hoelang ze op je website blijven
- Of ze wel of niet doorklikken. Bijvoorbeeld naar een product
Stel dat iemand je blog leest, het niet aantrekkelijk vindt en terugkeert naar Google. Google hangt hier een lage beoordeling aan. Je krijgt een hogere beoordeling als mensen langer vertoeven op je blog. Maak dus alleen blogs die goed zijn. Een blog is pas goed als jij hem ook zelf had willen lezen. Als dat het geval is, willen anderen dat ook.
🧐 | kijk ook naar de zoekintentie van een zoekwoord. Zoekt iemand bijvoorbeeld op de nieuwste schoenen van Nike, willen ze de nieuwste paren van het sportmerk zien. Logisch, toch gaan mensen hier vaak de mist mee in.
Groei in het bloggen
Je bent niet meteen de volgende Jelle Hermus met geweldige stukken op de website. Bloggen is een kunst, die je leert door het veel te doen. Geef niet op als het niet meteen werkt. Het kan alleen maar beter worden.
Interne en externe links plaatsen
Door links te plaatsen help je je lezers om meer bruikbare informatie te vinden. Er bestaan twee soorten links: interne en externe.
Met interne links link je naar andere blogs/pagina’s op je website en met een externe link naar een andere website. Door interne links te plaatsen, maak je van je website een grote plattegrond waarmee iedereen je website eenvoudig doorkruist. Met externe links help je lezers om hun beeld over een vraag compleet te maken.
Bezoekers verlaten je website. Dit is juist goed, want je bent waardevol. Wees dus niet te bescheiden met het verwijzen naar andere websites.
De snelheid van je website aanpakken
Je website moet tegenwoordig even snel zijn als een F1 auto. Als je website niet binnen 5 seconde is opgeladen, zullen de mensen elders hun informatie halen.
Test je website en haal weg wat je website trager maakt. Google neemt de snelheid ook mee in de factoren om te scoren in Google.
1️⃣ zorg dat je website meteen laadt. En test regelmatig hoe het ervoor staat met de snelheid.
Het proces herhalen
Dit is alles wat je moet kunnen om hoog te komen in Google. Een adertje: je moet het proces blijven herhalen om uiteindelijk de bovenste posities te claimen.
Je gaat het niet redden met een blog. Je hebt er meer dan honderd nodig. Produceer meer content, voeg nieuwe zoekwoorden toe en strooi met links. Op het begin lijkt dit een kansloze strategie, maar je zult zien dat het werkt. Als je het geduld hebt.
Hoe kan ik het beste het proces herhalen?
Werk elke week aan je website. Sla geen week over en blijf de juiste dingen doen. Het beste is om een tijdschema op te stellen waarmee je consistent werkt.
Het vertrouwen van Google winnen
Als je het proces lang genoeg hebt herhaald, win je het vertrouwen van Google. Dat betekent dat de zoekmachine ziet dat je kwaliteit levert en laat daardoor je positie stijgen. Het is niet eenvoudig om het vertrouwen te winnen van Google. Je moet constant opdagen en je website verbeteren. Een enkeling slaagt hierin. Als je het vertrouwen uiteindelijk hebt gewonnen, gaat de sneeuwbal sneller rollen en bereik je meer met je blog, denk aan bezoekers, inkomsten en hoger posities.
Een winnende strategie ontwikkelen
Combineer hoger komen in Google met geld verdienen. Je kunt immers je omzet vergroten door bezoekers te krijgen vanuit Google. Kijk hier pas naar als je het proces meerdere keren hebt doorgevoerd en het vertrouwen van Google hebt. Een strategie is pas winnend als het winstgevend is. Verdiep je in de mogelijkheden om dagelijks geld te verdienen met je website.
De autoriteit worden
Ook al kun je stijgen en dalen in de zoekmachines, op een gegeven moment ben je de autoriteit in een vakgebied. Toepasselijk voorbeeld: schoenen, en heb je standaard een hoge positie voor veel zoekwoorden.
Conclusie
Dit is wat je moet doen om hoog in Google te komen. Ik daag je uit om met de aanpak te beginnen, de focus vast te houden, geduld te hebben en te kijken naar wat er gebeurd.
Keep building.