Wat is online marketing?

de banner voor de blog wat is affiliate marketing

Inhoudsopgave

Als je een website hebt, komt online marketing ook altijd terug als onderwerp. Het hoort erbij. En dit houdt het in.

Wat is de definitie van online marketing?

De definitie van online marketing is dat je mensen wilt bereiken die bij je gaan kopen. Daarvoor heb je een website. Online marketing is dan het middel om deze mensen te bereiken, omdat je bijvoorbeeld blogs schrijft die door anderen worden gelezen, waarnaar ze jouw product kopen.

Online marketing is het bereiken van jouw doelgroep zonder dat het een verkooppraatje is.

Wat zijn de doelen van online marketing?

De doelen van online marketing lopen uiteen.

Het eerste doel is om mensen aan te spreken. Je hebt namelijk een doelgroep die je in contact wilt brengen met je producten.

Hiervoor heb je meerdere opties. Je kiest er voor eentje.

Daarna is het doel om verkopen te realiseren. Je investeert namelijk tijd, geld en energie in je campagne, daar wil je ook wat voor terug zien.

Als laatste is het doel om het aantal verkopen (conversies) omhoog te gooien, zodat je marketingplan nog meer oplevert.

Het uiteindelijk doel van online marketing is de omzet te laten stijgen. Hiervoor spreek je je doelgroep aan.

Welke vormen van online marketing zijn er?

Er zijn verschillende soorten:

Blogs

Op naar de schrijftafel om je blogs te schrijven. Deze gaan namelijk scoren in Google waardoor je bezoekers krijgt die bij je gaan kopen.

Als we je een manier moeten aanraden, is het deze wel, omdat je een keer een blog hoeft te schrijven die vervolgens steeds wat oplevert. Leer hier hoe je start met bloggen.

E-mailmarketing

Hiervoor is wel een voorwaarde dat je een lijst hebt aan mailadressen die je kunt inzetten. Als je dit nog niet hebt, moet je kijken naar andere mogelijkheden om te starten. In de tussentijd verzamel je zoveel mogelijk e-mailadressen. Leer hier hoe je start met e-mailmarketing.

Social media

Hier kun je van alles onder noemen: instagram, YouTube en Pinterest. Ze hebben een gemene deler: je maakt content waarmee jouw doelgroep de content bekijkt en vervolgens bijvoorbeeld een product bij je koopt. Dit is een van de makkelijkste methodes. Leer hier hoe je start met social media.

Verschillend toegepast

Zoals je ziet is geen online marketingstrategie gelijk. Je kunt alle kanten op. Dat maakt het voor jou ook interessant om ermee te starten: voor jou is ook een manier om te beginnen. Daarvoor is het belangrijk dat je een manier uitzoekt en je daarin vastbijt. Dan ga je namelijk resultaten boeken.

Bouw aan een merk

Aangezien je met online marketing iets te probeert te verkopen, is het slim om een merk op te bouwen.

Mensen verbinden zich graag aan een merk. Denk aan de Ikea waar we graag allemaal heengaan.

Zorg ervoor dat je merk staat voor oplossingen – zodat jouw doelgroep wordt geholpen. Onthoudt dat het niet gaat over zoveel mogelijk verkopen, maar over zoveel mogelijk helpen. Dat is immers de sleutel voor succes.

Dat moet ook je strategie zijn. Het heeft immers geen zin om je meteen te focussen op het verkopen.

Het is daarentegen beter om je vanaf dag 1 te focussen op:

  • Het zo mogelijk helpen van je doelgroep
  • Leren waarmee je doelgroep zit zodat je betere content kan maken
  • De strategie waarmee je begint met online marketing
  • Een planning om te blijven bouwen aan je plannen

Wat is de rol van ai

Ai gaat de vormen van online marketing veranderen, omdat je niet meer alles zelf hoeft te doen. AI weet op alles straks ook een antwoord. Het is niet gezegd dat alle antwoorden goed zullen zijn, maar het gaat de online wereld wel blijvend veranderen.

Sommige bloggers deden niets zelf meer en besteden alles uit aan AI. Je kunt je afvragen of dat de juiste keuze was.

Maar dat is een andere discussie.

Ondanks dat er nog veel onduidelijk is over de ontwikkeling die AI bewerkstelligt, is het slim om de kansen die het biedt te omarmen en inspiratie eruit te halen.

Bekijk hieronder hoe je kunt starten met ai.

Voor en nadelen

De voordelen

De voordelen van online marketing zijn duidelijk: je kunt je doelgroep bereiken, waardoor je meer verdient en je naamsbekendheid groeit.

Als je het slim aanpakt, gaat het je lukken om in korte tijd een plan op te zetten waarmee je resultaten gaat boeken.

Het hangt ook af van je motivatie: hoe graag wil je dat het lukt. Als je het heel graag wilt, ga je altijd door en daarvan pluk je ook de vruchten.

De nadelen

Die zijn er ook. Je hebt als eerste te maken met concurrentie waardoor je onderscheidend moet zijn van de rest. Als je dat namelijk niet bent, duurt het een lange tijd voordat je successen opmerkt.

Verder kan het even duren voordat je enig resultaat ziet. Dat geeft niet, want als je hard werkt, lukt het jou om later hele mooie resultaten te boeken.

Heb je veel kennis nodig?

Nee.

Tuurlijk moet je weten hoe je bepaalde dingen moet doen, zoals een goede post maken. Maar voor het grootste deel hoef je geen kennis te hebben.

Deze kennis vergaar je onderweg. Zo lukt het jou zeker om genoeg te leren over online marketing om een bezoeker om te zetten in een klant op een goede manier. Bijvoorbeeld hele goede blogs te schrijven.

Kosten en winsten

Het is natuurlijk je doel om zo snel mogelijk geld te gaan verdienen. Echter moet je eerst kosten maken voordat er winst kan zijn.

Winst kan er wel snel zijn. Het kan ook even duren.

Dit hangt af van je voorbereiding een strategie. Daarom: wat je ook doet, zorg voor een goede voorbereiding en strategie om meteen goed te starten.

Andere kennisbank artikelen:

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *