Waarom moet je bloggen?

Een laptop, telefoon en kopje koffie op een tafel

Inhoudsopgave

Content gaat over veel facetten. Daar hoort bloggen ook bij. maar waarom zou je het doen, het heeft toch geen zin meer?

Voor een buitenstaander begint een blog iets oubolligs te worden. Maar het is een van de beste methodes om een nieuwe doelgroep te bereiken.

Wat is een blog?

Een blog is een tekst die online op een website verschijnt. Het is gemaakt om de bezoekers te informeren, inspireren en verwijzen naar bijvoorbeeld nieuwe producten.

Een blog is daardoor een van de beste methodes om te communiceren met je doelgroep. Je hoeft immers maar een keer een blog te schrijven, dat vervolgens door honderden, duizenden mensen kan worden gelezen, over de tijd van jaren.

een man zweeft in de lucht en leest

Hoe krijg je bezoekers op je blog?

Je hoeft je alleen te richten op het schrijven van je blog, het optimaliseren van je blog en een goede titel te bedenken.

De rest doet Google.

Google?

Ja de zoekmachine die je ook weleens gebruikt.

via GIPHY

Want terwijl jij hard werkt aan de volgende blog is het algoritme steeds op zoek naar de beste blogs voor iedere zoekopdracht.

Google zal als je blog goed is – deze ook meenemen en indexeren. Zo krijg je bezoekers en sta je op ten duur bovenaan op een hele mooie zoekterm.

Wat wil een ondernemer nog meer?

Dit is eigenlijk de reden waarom je moet gaan bloggen.

Niet perse omdat het leuk is (voor ons is dat het wel) maar omdat je ermee een gigantische doelgroep kan bereiken.

Maar er is toch al super veel concurrentie?

Het klopt dat voor elke zoekterm waarop je zoekt ook concurrentie is. Dat is geen geheim. Deze plekken zijn echter niet vrijgesteld voor anderen.

Door een blog te schrijven die beter is, kun je deze blogs verslaan – en een stroom aan nieuwe bezoekers verwelkomen.

Dat is het mooie aan een blog starten: je kunt met relatief kleine werkzaamheden, bijvoorbeeld een keer per week een blog schrijven nieuwe klanten vinden die je producten afnemen.

Daarvoor hoef je op het moment niets te doen: als je de administratie zit bij te werken, kun je pling horen en daar is dan de volgende bestelling die je moet verwerken.

Natuurlijk moet je daarna wel aan de bak. Maar je hoeft niet meer te staan achter de kassa om af te rekenen. Dat doet het systeem voor je.

Wanneer wordt een blog rendabel?

Een van de nadelen van bloggen is dat het een tijd duurt voordat je resultaten ziet – in dit geval dat je resultaten terug ziet van je harde werken.

Dat komt doordat Google niet vanaf de eerste seconde erbij is om je blog te bekijken. Je moet jezelf nog eerst bewijzen. Je moet kwaliteit leveren voor langere tijd en een ander moet het waarderen.

Dat zijn twee van de belangrijkste indicatoren van Google.

Ondertussen gebeurt er veel achter de schermen, aangezien mensen het algoritme jouw project heus wel in de gaten houdt en je de ruimte geeft als de kans daarvoor is.

Maar eerst is het belangrijk dat je laat zien dat je goed bezig bent.

Als je dat doet, kun je ervan uitgaan dat binnen een paar maanden tot een jaar de eerste resultaten binnen druppelen.

Zolang?

Je moet verder kijken dan deze periode. Leg je focus op twee, drie jaar. Dan kun je echt gezien worden als expert. En daar horen dan ook prachtige resultaten bij.

Je moet alleen eerst kunnen schrijven zonder er een directe beloning voor terug te krijgen.

Bloggen is de manier om bezoekers te krijgen op je website

Als je bezoekers op je website wilt hebben, kun je twee dingen doen: adverteren of je richten op blogs.

Adverteren is voor de korte termijn aantrekkelijker. Je staat immers meteen bovenaan in Google, laat die bezoekers maar komen.

Of je focust je op het bloggen. Dit duurt wel wat langer, maar op de lange termijn is het veel winstgevender.

Je hoeft je namelijk niet druk te maken over een bedrag dat je moet investeren op de advertentie draaiende te houden, en je staat met een blog gewoon gratis in Google.

Dat is toch geweldig?

Maar ik kan helemaal niet goed schrijven

Dat maakt niet uit. Bloggen is ook wat anders dan schrijven. Als je schrijft, schrijf je bijvoorbeeld een verhaal.

Maar als je blogt, schrijf je voor een ander, die moet het namelijk lezen en vervolgens acties verrichten.

Hiermee schrijf je hele andere woorden, zinnen en is de opzet ook heel anders.

Op het begin zal dit niet van harte gaan. Maar als je blijft oefenen, leert van je fouten en nooit opgeeft, ga je hele mooie resultaten behalen.

Waar moet ik dan over schrijven?

Inspiratie genoeg.

Je gebruikt namelijk een zoekwoordentool, zoals Ubersuggest. Als je deze tool gebruikt en het zoekwoord intypt waar je hele business over gaat, denk aan tuinieren, krijg je een reeks met vragen die je doelgroep heeft.
Als je daarop een goed antwoord hebt, kun je gewoon geld hiermee verdienen.

Dit is toch geweldig.

Conclusie

Waarom zal je niet gaan bloggen? Ik kan eigenlijk geen redenen opnoemen.

Het lijkt heel mooi, maar er zitten ook punten aan die minder mooi zijn, zoals dat doorzettingsvermogen belangrijk is om te slagen.

Maar als je bereid bent om continu te bloggen, jezelf te verbeteren en te zoeken naar de beste mogelijkheden voor jou doelgroep is bloggen een weg die je moet bewandelen.

Klim vandaag nog in de pen om een schrijfgewoonte te ontwikkelen.

via GIPHY

Andere kennisbank artikelen:

Jochem

Ik wil jou graag helpen om een website te maken en deze succesvol te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *